Sual: Peygamberimiz teravihi 8 ve 12 rekat kılmıştır. 20 rekat nereden çıkarılıyor ki?
CEVAP
Peygamber
efendimiz, teravihi, 8, 12 ve 20 rekat olarak da kılmıştır. İbni Abbas
hazretleri bildiriyor ki, Resulullah, yatsıdan sonra, vitirden önce, 20
rekat namaz kıldıktan sonra, (Ramazanda 20 rekat teravih namazı
kılanın, yirmi bin günahı affolur) buyurdu. (İbni Ebi Şeybe)
Teravihin
yirmi rekat oluşu ve cemaatle kılınması hadis-i şerifle bildirilmiştir.
Sünnet olduğu icma ile sabittir. (Merakıl-felah şerhi)
Sual: Peygamberimiz teravihi 20 rekat olarak niye her zaman kılmamıştır?
CEVAP
Peygamber
efendimiz, 3-4 gün teravihi cemaatle kıldırdı, daha sonra evden
çıkmadı. Sebebi sorulunca, (Teravih namazının size farz olacağından
korktuğum için evden çıkmadım) buyurdu. (Buhari)
Sual: Teravihin 20 rekat olduğuna inanmayan kâfir olur mu?
CEVAP
Hayır kâfir olmaz. Fakat Teravihin yirmi rekat olduğuna inanmayanın sapık olduğu (Nur-ül-izah) şerhinde de yazılıdır.
Sual:
Peygamberimiz teravihi 8 rekat kılmış, Hazret-i Ömer kendiliğinden 20
ye çıkarmıştır. Onun sözü ile sünnet meydana gelir mi hiç?
CEVAP
İmam-ı
a’zam hazretleri, (Teravih namazı sünnet-i müekkededir. Hazret-i Ömer,
teravihin 20 rekat olarak cemaatle kılınmasını kendiliğinden ortaya
çıkarmadı. O, elindeki sağlam esasa, yani Resulullahın sünnetine
dayanarak emretti) buyuruyor. (El-İhtiyar)
Peygamber efendimiz,
teravihi hiç kılmasa bile hulefa-i raşidinin kılması, sünnet olması
için kâfidir. Hadis-i şerifte, (Sünnetime ve hulefa-i raşidinin
sünnetine sımsıkı sarılın!) buyuruldu. (Buhari)
Sual: Teravihi camide kılmak şart mıdır, herkes evinde kılamaz mı?
CEVAP
Teravihin
cemaatle kılınması sünnet-i kifayedir. Yani bir mahallede cemaatle
kılınınca, diğerleri evde kılsa, sünnet ifa edilmiş olur. (Nimet-i
İslam)
Erkeklerin camide cemaatle namaz kılmalarının, evde
kıldıkları namazdan 27 derece daha fazla sevap olduğu, kadınların ise,
evde namaz kılmalarının, camide namaz kılmalarından daha çok sevap
olduğu hadis-i şeriflerle bildirilmiştir.
Sual: Teravihe kadınların gitmesinde mahzur var mıdır?
CEVAP
Kadınlar, zaruretsiz camiye gidemez. Çünkü Redd-ül Muhtar’da buyuruluyor ki:
(Genç
ve yaşlı kadınların beş vakit namaza, Cuma ve bayram namazları için,
vaaz dinlemek için camiye gitmeleri caiz değildir. Eskiden, yalnız çok
yaşlı kadınların, akşam ve yatsı namazına gitmesine izin verilmiş idi
ise de, şimdi bunların da gitmesi caiz değildir.) [İmamlık bahsi] [Bu
hüküm, adı geçen kitabın Türkçe tercümesinin c.2, s.420 dedir.]
Sual: Teravihi on rekatta bir selam vererek kılmak caiz midir?
CEVAP
Teravih
namazı iki veya dört rekatta bir selam vererek kılınır. Fakat iki
rekatta bir selam vermek daha iyidir. Teravih namazını on rekatta bir
selam vererek iki selamla bitirmek caiz, fakat mekruhtur. Şafii’de ise
hiç sahih olmaz.
Sual: Teravih namazının vakti ne zamandır?
CEVAP
Teravih, vitirden önce kılınır. Vitirden sonra da kılmak caizdir.
Sual: Teravihi kılamazsak kazası gerekir mi?
CEVAP
Kılınamayan teravih namazının kazası gerekmez.
Sual: Yatsıyı cemaatle kılan, teravihi yalnız, vitri de cemaatle kılabilir mi?
CEVAP
Yatsıyı
cemaatle kılan, teravihi yalnız, vitri de cemaatle kılabilir. Hatta
teravihi kılmasa da, farzı kılmış olduğu imama uyarak vitri kılabilir.
Sual:
İmamla birlikte yatsının farzı kılınsa, sonra imam gitse, cemaatten
biri imam olup teravihi ve vitri kıldırsa sahih olur mu?
CEVAP
Evet sahih olur.
Sual:
Birkaç kişi camiye girince, yatsının farzının kılınmış olduğunu
görseler, biri imam olup yatsının farzını kıldırsa ve teravih kıldıran
imama uysalar vitri de bu imamla kılsalar sahih olur mu?
CEVAP
Evet sahih olur.
Sual: Farzı cemaatle beraber kılıp, ancak teravihi cemaatle kılmayınca, o günkü vitri de cemaatle kılmak caiz midir?
CEVAP
Evet.
Yatsıyı cemaatle kılan, teravihi yalnız, vitri de cemaatle kılsa
mahzuru olmaz. Hatta teravihi kılmasa da, farzı kılmış olduğu imama
uyarak vitri kılabilir. İmamla birlikte yatsının farzı kılınsa, sonra
imam gitse, cemaatten biri imam olup teravihi ve vitri kıldırsa yine
sahih olur. Ramazanda vitri de cemaatle kılmak sünnettir.
Sual: Bir özrü sebebiyle camiye gidemeyen kimse, teravihi evde hanımı, annesi ve kızı ile de cemaat yapıp kılabilir mi?
CEVAP
Evet kılabilir.
Sual: Bazı imamlar tadil-i erkana riayet etmeyerek teravihi hızlı kıldırıyor. Böyle kıldırmaları sahih oluyor mu?
CEVAP
Hanefi’de
tadil-i erkan vaciptir. Vaciplerinden biri kasten terk edilerek kılınan
namazı tekrar kılmak vaciptir. Şafii’de ise farzdır. Farz terk edilince
namaz hiç sahih olmaz. Teravih de olsa, sahih olmayacak kadar hızlı
kılmak caiz olmaz.
Sual: Yatsı namazını kıldıktan sonra vitri
kılıp, gece sahura kalkınca da teravihi kılmak caiz mi? Yani herhangi
bir sebeple vitri teravihten önce kılmakta mahzur var mı?
CEVAP
Teravih, vitirden önce kılınır. Vitirden sonra da kılmak caizdir.
Sual: Teravihte her dört rekat kılındıktan sonra neler okunur?
CEVAP
Dört
rekat kılacak kadar oturulup, salevat-ı şerife veya tesbih veya Kur'an
okumak sünnettir. İki rekat arasında oturulmaz. Bazı yerlerde “sallû
alâ Muhammed” deniyor. Bu ifade, (Muhammed aleyhisselama salevat
getirin) demektir. Böyle söylemeyip, (Allahümme salli alâ Muhammed)
demeli Elbette daha uzun olanlarını söylemek daha iyidir.
Sual: Teravihte koro halinde okunan salevat-ı şerifler caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual:
Şafii mezhebindeyim. Bizim mezhebimize göre, kazası olan kimsenin
vaktin sünnetlerini, teravih ve vitir gibi sünnet namazları kılması
haram oluyor. Hanefiler teravih kılarken, biz imama uyup kaza kılabilir
miyiz?
CEVAP
Şafii mezhebinde sünnet kılana da uyup kaza kılmak
mümkündür. İmam dört rekatta bir selam veriyorsa, ilk kazaya kalmış
öğle veya ikindi veya yatsının farzına niyet edip kaza kılmak
mümkündür. İmam iki rekatta bir selam veriyorsa, hep sabah namazının
farzını kaza etmesi daha kolay olur. Hanefi’de ise kaza kılan, teravih
kıldıran imama uyamaz.
Sual: Kadın imamın, kadınlara teravih kıldırması sahih midir?
CEVAP
Kadının
kadınlara imam olması tahrimen mekruhtur. Tahrimen mekruh, harama yakın
demektir. Mekruh olan namaz sahih olursa da kabul olmaz, yani sevap
verilmez. (Redd-ül Muhtar)
Şafii’de kadının kadına imam olması caizdir. Maliki’de ise sahih değildir. (Tenvir, Mizan)
Sual:
Teravih namazını kılarken mesbuk olunur mu? Dört rekatta bir selam
verilirken, ikinci dört rekatın dördüncü rekatına yetişen teravihi
nasıl tamamlar?
CEVAP
Teravih kılarken mesbuk olunur. Dördüncü
rekatına yetişirse, hemen durmamalı, imamın bitirmesini beklemelidir.
Baştan başlamalıdır. Dördüncü rekatına yetişince kalkıp üç rekat daha
kılması gerekir. Sonra, ikinci dört rekata da yetişemez, hep böyle
gider. Yani teravih bitene kadar hep mesbuk olur. Eğer ilk dörde hiç
uymazsa, mesbuk olmaz, kalan dört rekatı vitirden sonra kılar.
Sual: Teravihte (4 rekatta selam verirken) namaz surelerini sırayla okurken, Kuleuzülerden sonra Elemtera ve Liilafi okunur mu?
CEVAP
Okumamalı.
Sual: Ramazanda cemaatle teravih kılan kimse kazaya kalmış namazlarına niyet etse caiz olur mu?
CEVAP
Caiz olmaz.
Sual: Ramazanda Şafii imam, Hanefilere teravih ve vitir kıldırabilir mi?
CEVAP
Evet
kıldırabilir. Şafii’de teravih namazında iki rekatta bir selam verilir.
Hanefi’de ise, iki rekatta bir selam vermek daha efdaldir. Bu bakımdan
teravih kılarken Şafii imama uymakta hiçbir mahzur yoktur.
Sual: Vitir kılarken iki rekatta bir selam veren Şafii imama uymak caiz midir?
CEVAP
Şafiilerin
üç rekat kılıp selam vermeleri de caizdir. Şafii imam, iki rekatın
sonunda selam verirse, Hanefiler uyamaz. Fakat aynen Hanefi gibi üç
kılarsa, Hanefilerin ona uymalarında mahzur yoktur. (T. Kulub, Redd-ül
Muhtar)
Sual: Yatsının farzını cemaatle kılan beş on kişinin, başka bir mescide gidip, teravih kıldıran imama uyması caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual:
Teravih namazını belirli rekatta kılmak şart mı? Mesela 20 rekat
süresince bazen 4 rekat bazen de 2 rekat kılıp selam verme durumu olur
mu?
CEVAP
Evet bazen dört ve bazen iki rekatta bir selam vermek de caizdir.
Sual:
Kaza borcu olan kimsenin cemaatle kılınan teravih namazında teravih
namazına mı yoksa kazaya kalan namazlarına mı niyet etmesi gerekir?
CEVAP
Cemaatle kılınan teravih namazında kazaya niyet edilmez. Cemaatle sadece aynı namazlar kaza edilir. Herkesin kazası ayrıdır.
Sual:
Mescide geldiğinde teravih namazı kılınıyorsa o kimse yatsının ilk
sünnetini ve yatsının farzını kıldıktan sonra mı teravih için cemaate
uyması gerekir? Yoksa hemen mi cemaate uyması gerekir? Cemaate
uyduğunda eksik kalan rekatları nasıl tamamlamalı?
CEVAP
Yatsının farzını bir kenarda kılar. Sonra cemaate uyar. Yetiştiremediklerini vitirden sonra kendi başına kılar.
Sual: Farz borcumuz olduğu için teravih yerine kaza namazı kılınca, teravih de kılınmış olur mu?
CEVAP
Gece
bir günlük kaza kılınınca teravih de kılınmış olur, ama kaza kılarken
teravihe de niyet edilirse niyet sevabına da kavuşulmuş olur.
Sual: Kazaya da niyet ederek teravih namazını evde birkaç kişi ile cemaatle kılmak caiz mi?
CEVAP
Kaza namazı, aynı namazlar olmadığı için cemaatle kılınmaz. Hepsi aynı kazayı yapsa olur.
Sual:
Cemaat ile teravihe katılan ama kaza namazı kılan bir kimse, teravih
namazının aralarında kamet getirmeye vakit bulamaz. Kametsiz kılmak
uygun olur mu?
CEVAP
Teravih kılınırken kazaya niyet edilmez. Evde kaza namazı kılmalıdır. Kazayı kılarken teravihe de niyet edilir.
Sual:
Teravihe ilk başlarken, imamın ikişer ikişer mi yoksa dörder mi
kıldıracağını bilmiyoruz. İki mi, yoksa dört rekat olarak mı niyet
edeceğiz?
CEVAP
Sadece teravihe niyet edilir, imam kaç kıldırırsa kıldırsın, fark etmez.
Sual: Evde teravih yerine kaza kılarken aralarda teravih dualarını okusak olur mu?
CEVAP
Evet iyi olur.
Sual: Teravih kılarken en başta niyet etsek diğerlerinde niyet etmesek olur mu?
CEVAP
Olur.
Sual: Oruç tutamayanın da teravih kılması gerekir mi?
CEVAP
Evet gerekir.
Sual:
Teravih namazını kazaya niyet ederek kılarken, toplam 20 rekat olması
gerekir mi? Yani diyelim iki günlük kaza kılamaz mıyız? Teravih namazı
sevabı alabilmek için niyet nasıl olmalıdır?
CEVAP
Bir günlük
kaza namazı kılarken teravihe de niyet edilirse hem kaza hem de teravih
kılınmış olur. İki günlük kaza kılınırsa daha iyidir. Kaza namazı ne
kadar çok kılınırsa sevabı o kadar çok olur.
Sual: İmam ve cemaat de kazaya niyet ederek, evde cemaatle teravih kılabilir mi?
CEVAP
Aynı namazlar kazaya kalmışsa olur. Fakat bunu denk getirmek çok zordur. Onun için ayrı ayrı kılmak gerekir.
Sual: Şafii’de teravih namazında rekatlar kaçar kaçar kılınır?
CEVAP
İkişer ikişer kılınır.
Sual: Kaza borcu olmayan, evde yalnız başına kılarken teravihe mi yoksa kazaya mı niyetlenmelidir?
CEVAP
İkisine de niyetlenmesi iyi olur.
Sual: Kaza borcu olan teravih kılabilir mi? Şafii’de de aynı mıdır?
CEVAP
Kaza borcu varsa teravih kılamaz. Evet, Şafii’de de aynıdır.
Sual: 10 senelik kaza namazı borcum var. Teravih namazı kılabilir miyim?
CEVAP
Kazası
olan nafile namaz ve sünnet kılamaz. Teravih namazı da sünnettir. Onun
yerine kaza kılmak gerekir. Kaza namazını kılarken teravihe de niyet
edilir.
Sual: Teravih namazı 20 rekat olmasına rağmen bazıları daha az kılınsa veya hiç kılınmasa da olur diyorlar. Bu doğru mu?
CEVAP
Sünnet
olanı 20 rekattır. Az kılan az sevap kazanır, çok kılan çok. Hiç
kılınmasa büyük sevaptan mahrum kalınır. Çünkü hadis-i şerifte
buyuruldu ki:
(Ramazanda inanarak ve sevabını umarak teravih namazı kılanın günahları affolur.) [Nesai]
Sual: Teravih kılmayan, yatsıyı kıldığı imamla vitri kılabilir mi?
CEVAP
Evet kılabilir. İmam da teravih kılmasa, yine yatsı ile vitri cemaatle kıldırabilir.
Sual: Vitri kılarken Kunut duası, Ramazanda açıktan mı okunur?
CEVAP
Kunut duası her zaman gizli okunur.
Sual: Teravih namazına kalkarken ve teravih bitince hangi dualar okunur?
CEVAP
Teravih namazına kalkarken okunacak dua:
Sübhane
zil mülki vel melekût. Sübhane zil izzeti vel azameti vel celali vel
cemali vel ceberût. Sübhanel melikil mevcûd. Sübhanel melikil ma’bûd.
Sübhanel melikil hayyillezi la yenamü ve la yemût. Sübbûhun kuddûsün
Rabbüna ve Rabbül melaiketi verrûh. Merhaben, merhaben, merhaba ya
şehre Ramezan. Merhaben, merhaben merhaba ya şehrel-bereketi vel
gufran. Merhaben, merhaben, merhaba ya şehret-tesbihi vet-tehlili
vez-zikri ve tilavet-il Kur’an. Evvelühû, ahiruhû, zahiruhû, batınühû
ya men la ilahe illa hû.
Not: Ramazanın onbeşinden sonra, merhaben, merhaben... yerine elveda, elveda... denir
Teravih bitince okunacak dua:
Allahümme
salli ala seyyidina Muhammedin ve ala Âli seyyidina Muhammed. Biadedi
külli dain ve devain ve barik ve sellim aleyhi ve aleyhim kesira. Üç
defa okunur ve üçüncüsünde (ve salli ve sellim ve barik aleyhi ve
aleyhim kesiran kesira) denir. Ya Hannan, ya Mennan, ya Deyyan, ya
Burhan. Ya Zel-fadlı vel-ihsan nercül-afve vel gufran. Vec’al-na min
utekai şehri Ramezan bi hurmetil Kur’an.
Sual: Teravihte okunan duaların Türkçeleri nasıldır?
CEVAP
Sübhâne zil-mülki vel-melekût.
Görülen, görünmeyen, bilinen, bilinmeyen bütün mahlukatın sahibi olan [Rabbimiz] her türlü noksanlıktan uzaktır.
Sübhâne zil-ızzeti vel-azameti vel cemâli vel-celâli vel-ceberût.
İzzet, azamet, cemal, celal ve ceberut sıfatların sahibi olan [Rabbimiz] her türlü noksanlıktan uzaktır.
Sübhân-el melikil mevcûd. Sübhân-el melik-il ma'bûd.
Varlığı
lazım olan her şeyin sahibi olan [Rabbimiz] her türlü noksanlıktan
uzaktır. Her şeye gücü yeten mabudu her türlü eksikliklerden tenzih
ederim.
Sübhân-el melikil hayy-illezî lâ yenâmü ve lâ yemût.
Her şeye gücü yeten, uyumayan ve ölmeyen devamlı hayat sahibini [Rabbimizi] tenzih ederim.
Sübbûhun, kuddûsun, Rabbünâ ve Rabb-ül melâiketi ver-rûh.
Bizim ve Meleklerin ve Cebrail’in rabbi, noksan sıfatlardan münezzeh ve kemal sıfatlarla muttasıftır.
Merhaba, merhaba, merhaba, ya şehre Ramazan.
Ramazan ayı hoş geldin, gelişine çok sevindik.
Merhaba, merhaba, merhaba ya şehr-el bereketi vel-gufrân.
Ey bereket bolluk ve mağfiret af ayı hoş geldin, hoş geldin.
Merhaba, merhaba, merhaba ya şehr-et tesbîhi vet-tehlîli vez-zikri ve tilâvet-il Kur'an.
Hoş geldin hoş geldin hoş geldin ey tesbih, tehlil, zikir ve Kur'an okuma ayı.
Evvelühû, âhiruhû, zâhiruhû, bâtınühû ya men lâ ilâhe illâ hû.
Kendisinden başka ibadete layık ilah bulunmayan rabbimiz, evveldir, ahirdir, batındır ve zahirdir
Allahümme salli alâ Muhammed.
Allah’ım Muhammed aleyhisselama salatü selam olsun.
Teravih aralarında, her dört rekatın sonunda okunacak salevat:
(Allahümme
salli alâ seyyidinâ Muhammedin ve alâ âli seyyidinâ Muhammedin biadedi
külli dâin ve devâin ve bârik ve sellim aleyhi ve aleyhim kesîrâ.)
Allah’ım,
seyyidimiz Muhammed aleyhisselama, Onun yakınlarına bütün dert ve
derman sayısınca çok salat, selam ve bereket ihsan eyle
Teravih namazı tamamlandıktan sonra okunacak dua:
Ya hannân, ya mennân, ya deyyân, ya bürhân,
Ey
merhameti acıması çok olan, ey ihsanı, nimeti bol olan, ey insanları
hesaba çeken onları inanç ve amelleriyle mükafatlandıran, ey varlığını
birliğini gösteren delilleri yaratan.
Ya zel-fadlı vel-ihsân, nerc-ül afve vel-gufrân,
Ey lütfu ve ihsanı bol olan [Rabbimiz], affını ve bağışlamanı dileriz.
Vec'al-nâ min utekâi şehr-i ramezan bi-hürmet-il Kur'an.
Kur’an-ı kerim hürmetine bizi Ramazan ayında ateşten [Cehennemden] azat edilenlerden eyle.
CEVAP
Peygamber
efendimiz, teravihi, 8, 12 ve 20 rekat olarak da kılmıştır. İbni Abbas
hazretleri bildiriyor ki, Resulullah, yatsıdan sonra, vitirden önce, 20
rekat namaz kıldıktan sonra, (Ramazanda 20 rekat teravih namazı
kılanın, yirmi bin günahı affolur) buyurdu. (İbni Ebi Şeybe)
Teravihin
yirmi rekat oluşu ve cemaatle kılınması hadis-i şerifle bildirilmiştir.
Sünnet olduğu icma ile sabittir. (Merakıl-felah şerhi)
Sual: Peygamberimiz teravihi 20 rekat olarak niye her zaman kılmamıştır?
CEVAP
Peygamber
efendimiz, 3-4 gün teravihi cemaatle kıldırdı, daha sonra evden
çıkmadı. Sebebi sorulunca, (Teravih namazının size farz olacağından
korktuğum için evden çıkmadım) buyurdu. (Buhari)
Sual: Teravihin 20 rekat olduğuna inanmayan kâfir olur mu?
CEVAP
Hayır kâfir olmaz. Fakat Teravihin yirmi rekat olduğuna inanmayanın sapık olduğu (Nur-ül-izah) şerhinde de yazılıdır.
Sual:
Peygamberimiz teravihi 8 rekat kılmış, Hazret-i Ömer kendiliğinden 20
ye çıkarmıştır. Onun sözü ile sünnet meydana gelir mi hiç?
CEVAP
İmam-ı
a’zam hazretleri, (Teravih namazı sünnet-i müekkededir. Hazret-i Ömer,
teravihin 20 rekat olarak cemaatle kılınmasını kendiliğinden ortaya
çıkarmadı. O, elindeki sağlam esasa, yani Resulullahın sünnetine
dayanarak emretti) buyuruyor. (El-İhtiyar)
Peygamber efendimiz,
teravihi hiç kılmasa bile hulefa-i raşidinin kılması, sünnet olması
için kâfidir. Hadis-i şerifte, (Sünnetime ve hulefa-i raşidinin
sünnetine sımsıkı sarılın!) buyuruldu. (Buhari)
Sual: Teravihi camide kılmak şart mıdır, herkes evinde kılamaz mı?
CEVAP
Teravihin
cemaatle kılınması sünnet-i kifayedir. Yani bir mahallede cemaatle
kılınınca, diğerleri evde kılsa, sünnet ifa edilmiş olur. (Nimet-i
İslam)
Erkeklerin camide cemaatle namaz kılmalarının, evde
kıldıkları namazdan 27 derece daha fazla sevap olduğu, kadınların ise,
evde namaz kılmalarının, camide namaz kılmalarından daha çok sevap
olduğu hadis-i şeriflerle bildirilmiştir.
Sual: Teravihe kadınların gitmesinde mahzur var mıdır?
CEVAP
Kadınlar, zaruretsiz camiye gidemez. Çünkü Redd-ül Muhtar’da buyuruluyor ki:
(Genç
ve yaşlı kadınların beş vakit namaza, Cuma ve bayram namazları için,
vaaz dinlemek için camiye gitmeleri caiz değildir. Eskiden, yalnız çok
yaşlı kadınların, akşam ve yatsı namazına gitmesine izin verilmiş idi
ise de, şimdi bunların da gitmesi caiz değildir.) [İmamlık bahsi] [Bu
hüküm, adı geçen kitabın Türkçe tercümesinin c.2, s.420 dedir.]
Sual: Teravihi on rekatta bir selam vererek kılmak caiz midir?
CEVAP
Teravih
namazı iki veya dört rekatta bir selam vererek kılınır. Fakat iki
rekatta bir selam vermek daha iyidir. Teravih namazını on rekatta bir
selam vererek iki selamla bitirmek caiz, fakat mekruhtur. Şafii’de ise
hiç sahih olmaz.
Sual: Teravih namazının vakti ne zamandır?
CEVAP
Teravih, vitirden önce kılınır. Vitirden sonra da kılmak caizdir.
Sual: Teravihi kılamazsak kazası gerekir mi?
CEVAP
Kılınamayan teravih namazının kazası gerekmez.
Sual: Yatsıyı cemaatle kılan, teravihi yalnız, vitri de cemaatle kılabilir mi?
CEVAP
Yatsıyı
cemaatle kılan, teravihi yalnız, vitri de cemaatle kılabilir. Hatta
teravihi kılmasa da, farzı kılmış olduğu imama uyarak vitri kılabilir.
Sual:
İmamla birlikte yatsının farzı kılınsa, sonra imam gitse, cemaatten
biri imam olup teravihi ve vitri kıldırsa sahih olur mu?
CEVAP
Evet sahih olur.
Sual:
Birkaç kişi camiye girince, yatsının farzının kılınmış olduğunu
görseler, biri imam olup yatsının farzını kıldırsa ve teravih kıldıran
imama uysalar vitri de bu imamla kılsalar sahih olur mu?
CEVAP
Evet sahih olur.
Sual: Farzı cemaatle beraber kılıp, ancak teravihi cemaatle kılmayınca, o günkü vitri de cemaatle kılmak caiz midir?
CEVAP
Evet.
Yatsıyı cemaatle kılan, teravihi yalnız, vitri de cemaatle kılsa
mahzuru olmaz. Hatta teravihi kılmasa da, farzı kılmış olduğu imama
uyarak vitri kılabilir. İmamla birlikte yatsının farzı kılınsa, sonra
imam gitse, cemaatten biri imam olup teravihi ve vitri kıldırsa yine
sahih olur. Ramazanda vitri de cemaatle kılmak sünnettir.
Sual: Bir özrü sebebiyle camiye gidemeyen kimse, teravihi evde hanımı, annesi ve kızı ile de cemaat yapıp kılabilir mi?
CEVAP
Evet kılabilir.
Sual: Bazı imamlar tadil-i erkana riayet etmeyerek teravihi hızlı kıldırıyor. Böyle kıldırmaları sahih oluyor mu?
CEVAP
Hanefi’de
tadil-i erkan vaciptir. Vaciplerinden biri kasten terk edilerek kılınan
namazı tekrar kılmak vaciptir. Şafii’de ise farzdır. Farz terk edilince
namaz hiç sahih olmaz. Teravih de olsa, sahih olmayacak kadar hızlı
kılmak caiz olmaz.
Sual: Yatsı namazını kıldıktan sonra vitri
kılıp, gece sahura kalkınca da teravihi kılmak caiz mi? Yani herhangi
bir sebeple vitri teravihten önce kılmakta mahzur var mı?
CEVAP
Teravih, vitirden önce kılınır. Vitirden sonra da kılmak caizdir.
Sual: Teravihte her dört rekat kılındıktan sonra neler okunur?
CEVAP
Dört
rekat kılacak kadar oturulup, salevat-ı şerife veya tesbih veya Kur'an
okumak sünnettir. İki rekat arasında oturulmaz. Bazı yerlerde “sallû
alâ Muhammed” deniyor. Bu ifade, (Muhammed aleyhisselama salevat
getirin) demektir. Böyle söylemeyip, (Allahümme salli alâ Muhammed)
demeli Elbette daha uzun olanlarını söylemek daha iyidir.
Sual: Teravihte koro halinde okunan salevat-ı şerifler caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual:
Şafii mezhebindeyim. Bizim mezhebimize göre, kazası olan kimsenin
vaktin sünnetlerini, teravih ve vitir gibi sünnet namazları kılması
haram oluyor. Hanefiler teravih kılarken, biz imama uyup kaza kılabilir
miyiz?
CEVAP
Şafii mezhebinde sünnet kılana da uyup kaza kılmak
mümkündür. İmam dört rekatta bir selam veriyorsa, ilk kazaya kalmış
öğle veya ikindi veya yatsının farzına niyet edip kaza kılmak
mümkündür. İmam iki rekatta bir selam veriyorsa, hep sabah namazının
farzını kaza etmesi daha kolay olur. Hanefi’de ise kaza kılan, teravih
kıldıran imama uyamaz.
Sual: Kadın imamın, kadınlara teravih kıldırması sahih midir?
CEVAP
Kadının
kadınlara imam olması tahrimen mekruhtur. Tahrimen mekruh, harama yakın
demektir. Mekruh olan namaz sahih olursa da kabul olmaz, yani sevap
verilmez. (Redd-ül Muhtar)
Şafii’de kadının kadına imam olması caizdir. Maliki’de ise sahih değildir. (Tenvir, Mizan)
Sual:
Teravih namazını kılarken mesbuk olunur mu? Dört rekatta bir selam
verilirken, ikinci dört rekatın dördüncü rekatına yetişen teravihi
nasıl tamamlar?
CEVAP
Teravih kılarken mesbuk olunur. Dördüncü
rekatına yetişirse, hemen durmamalı, imamın bitirmesini beklemelidir.
Baştan başlamalıdır. Dördüncü rekatına yetişince kalkıp üç rekat daha
kılması gerekir. Sonra, ikinci dört rekata da yetişemez, hep böyle
gider. Yani teravih bitene kadar hep mesbuk olur. Eğer ilk dörde hiç
uymazsa, mesbuk olmaz, kalan dört rekatı vitirden sonra kılar.
Sual: Teravihte (4 rekatta selam verirken) namaz surelerini sırayla okurken, Kuleuzülerden sonra Elemtera ve Liilafi okunur mu?
CEVAP
Okumamalı.
Sual: Ramazanda cemaatle teravih kılan kimse kazaya kalmış namazlarına niyet etse caiz olur mu?
CEVAP
Caiz olmaz.
Sual: Ramazanda Şafii imam, Hanefilere teravih ve vitir kıldırabilir mi?
CEVAP
Evet
kıldırabilir. Şafii’de teravih namazında iki rekatta bir selam verilir.
Hanefi’de ise, iki rekatta bir selam vermek daha efdaldir. Bu bakımdan
teravih kılarken Şafii imama uymakta hiçbir mahzur yoktur.
Sual: Vitir kılarken iki rekatta bir selam veren Şafii imama uymak caiz midir?
CEVAP
Şafiilerin
üç rekat kılıp selam vermeleri de caizdir. Şafii imam, iki rekatın
sonunda selam verirse, Hanefiler uyamaz. Fakat aynen Hanefi gibi üç
kılarsa, Hanefilerin ona uymalarında mahzur yoktur. (T. Kulub, Redd-ül
Muhtar)
Sual: Yatsının farzını cemaatle kılan beş on kişinin, başka bir mescide gidip, teravih kıldıran imama uyması caiz mi?
CEVAP
Evet.
Sual:
Teravih namazını belirli rekatta kılmak şart mı? Mesela 20 rekat
süresince bazen 4 rekat bazen de 2 rekat kılıp selam verme durumu olur
mu?
CEVAP
Evet bazen dört ve bazen iki rekatta bir selam vermek de caizdir.
Sual:
Kaza borcu olan kimsenin cemaatle kılınan teravih namazında teravih
namazına mı yoksa kazaya kalan namazlarına mı niyet etmesi gerekir?
CEVAP
Cemaatle kılınan teravih namazında kazaya niyet edilmez. Cemaatle sadece aynı namazlar kaza edilir. Herkesin kazası ayrıdır.
Sual:
Mescide geldiğinde teravih namazı kılınıyorsa o kimse yatsının ilk
sünnetini ve yatsının farzını kıldıktan sonra mı teravih için cemaate
uyması gerekir? Yoksa hemen mi cemaate uyması gerekir? Cemaate
uyduğunda eksik kalan rekatları nasıl tamamlamalı?
CEVAP
Yatsının farzını bir kenarda kılar. Sonra cemaate uyar. Yetiştiremediklerini vitirden sonra kendi başına kılar.
Sual: Farz borcumuz olduğu için teravih yerine kaza namazı kılınca, teravih de kılınmış olur mu?
CEVAP
Gece
bir günlük kaza kılınınca teravih de kılınmış olur, ama kaza kılarken
teravihe de niyet edilirse niyet sevabına da kavuşulmuş olur.
Sual: Kazaya da niyet ederek teravih namazını evde birkaç kişi ile cemaatle kılmak caiz mi?
CEVAP
Kaza namazı, aynı namazlar olmadığı için cemaatle kılınmaz. Hepsi aynı kazayı yapsa olur.
Sual:
Cemaat ile teravihe katılan ama kaza namazı kılan bir kimse, teravih
namazının aralarında kamet getirmeye vakit bulamaz. Kametsiz kılmak
uygun olur mu?
CEVAP
Teravih kılınırken kazaya niyet edilmez. Evde kaza namazı kılmalıdır. Kazayı kılarken teravihe de niyet edilir.
Sual:
Teravihe ilk başlarken, imamın ikişer ikişer mi yoksa dörder mi
kıldıracağını bilmiyoruz. İki mi, yoksa dört rekat olarak mı niyet
edeceğiz?
CEVAP
Sadece teravihe niyet edilir, imam kaç kıldırırsa kıldırsın, fark etmez.
Sual: Evde teravih yerine kaza kılarken aralarda teravih dualarını okusak olur mu?
CEVAP
Evet iyi olur.
Sual: Teravih kılarken en başta niyet etsek diğerlerinde niyet etmesek olur mu?
CEVAP
Olur.
Sual: Oruç tutamayanın da teravih kılması gerekir mi?
CEVAP
Evet gerekir.
Sual:
Teravih namazını kazaya niyet ederek kılarken, toplam 20 rekat olması
gerekir mi? Yani diyelim iki günlük kaza kılamaz mıyız? Teravih namazı
sevabı alabilmek için niyet nasıl olmalıdır?
CEVAP
Bir günlük
kaza namazı kılarken teravihe de niyet edilirse hem kaza hem de teravih
kılınmış olur. İki günlük kaza kılınırsa daha iyidir. Kaza namazı ne
kadar çok kılınırsa sevabı o kadar çok olur.
Sual: İmam ve cemaat de kazaya niyet ederek, evde cemaatle teravih kılabilir mi?
CEVAP
Aynı namazlar kazaya kalmışsa olur. Fakat bunu denk getirmek çok zordur. Onun için ayrı ayrı kılmak gerekir.
Sual: Şafii’de teravih namazında rekatlar kaçar kaçar kılınır?
CEVAP
İkişer ikişer kılınır.
Sual: Kaza borcu olmayan, evde yalnız başına kılarken teravihe mi yoksa kazaya mı niyetlenmelidir?
CEVAP
İkisine de niyetlenmesi iyi olur.
Sual: Kaza borcu olan teravih kılabilir mi? Şafii’de de aynı mıdır?
CEVAP
Kaza borcu varsa teravih kılamaz. Evet, Şafii’de de aynıdır.
Sual: 10 senelik kaza namazı borcum var. Teravih namazı kılabilir miyim?
CEVAP
Kazası
olan nafile namaz ve sünnet kılamaz. Teravih namazı da sünnettir. Onun
yerine kaza kılmak gerekir. Kaza namazını kılarken teravihe de niyet
edilir.
Sual: Teravih namazı 20 rekat olmasına rağmen bazıları daha az kılınsa veya hiç kılınmasa da olur diyorlar. Bu doğru mu?
CEVAP
Sünnet
olanı 20 rekattır. Az kılan az sevap kazanır, çok kılan çok. Hiç
kılınmasa büyük sevaptan mahrum kalınır. Çünkü hadis-i şerifte
buyuruldu ki:
(Ramazanda inanarak ve sevabını umarak teravih namazı kılanın günahları affolur.) [Nesai]
Sual: Teravih kılmayan, yatsıyı kıldığı imamla vitri kılabilir mi?
CEVAP
Evet kılabilir. İmam da teravih kılmasa, yine yatsı ile vitri cemaatle kıldırabilir.
Sual: Vitri kılarken Kunut duası, Ramazanda açıktan mı okunur?
CEVAP
Kunut duası her zaman gizli okunur.
Sual: Teravih namazına kalkarken ve teravih bitince hangi dualar okunur?
CEVAP
Teravih namazına kalkarken okunacak dua:
Sübhane
zil mülki vel melekût. Sübhane zil izzeti vel azameti vel celali vel
cemali vel ceberût. Sübhanel melikil mevcûd. Sübhanel melikil ma’bûd.
Sübhanel melikil hayyillezi la yenamü ve la yemût. Sübbûhun kuddûsün
Rabbüna ve Rabbül melaiketi verrûh. Merhaben, merhaben, merhaba ya
şehre Ramezan. Merhaben, merhaben merhaba ya şehrel-bereketi vel
gufran. Merhaben, merhaben, merhaba ya şehret-tesbihi vet-tehlili
vez-zikri ve tilavet-il Kur’an. Evvelühû, ahiruhû, zahiruhû, batınühû
ya men la ilahe illa hû.
Not: Ramazanın onbeşinden sonra, merhaben, merhaben... yerine elveda, elveda... denir
Teravih bitince okunacak dua:
Allahümme
salli ala seyyidina Muhammedin ve ala Âli seyyidina Muhammed. Biadedi
külli dain ve devain ve barik ve sellim aleyhi ve aleyhim kesira. Üç
defa okunur ve üçüncüsünde (ve salli ve sellim ve barik aleyhi ve
aleyhim kesiran kesira) denir. Ya Hannan, ya Mennan, ya Deyyan, ya
Burhan. Ya Zel-fadlı vel-ihsan nercül-afve vel gufran. Vec’al-na min
utekai şehri Ramezan bi hurmetil Kur’an.
Sual: Teravihte okunan duaların Türkçeleri nasıldır?
CEVAP
Sübhâne zil-mülki vel-melekût.
Görülen, görünmeyen, bilinen, bilinmeyen bütün mahlukatın sahibi olan [Rabbimiz] her türlü noksanlıktan uzaktır.
Sübhâne zil-ızzeti vel-azameti vel cemâli vel-celâli vel-ceberût.
İzzet, azamet, cemal, celal ve ceberut sıfatların sahibi olan [Rabbimiz] her türlü noksanlıktan uzaktır.
Sübhân-el melikil mevcûd. Sübhân-el melik-il ma'bûd.
Varlığı
lazım olan her şeyin sahibi olan [Rabbimiz] her türlü noksanlıktan
uzaktır. Her şeye gücü yeten mabudu her türlü eksikliklerden tenzih
ederim.
Sübhân-el melikil hayy-illezî lâ yenâmü ve lâ yemût.
Her şeye gücü yeten, uyumayan ve ölmeyen devamlı hayat sahibini [Rabbimizi] tenzih ederim.
Sübbûhun, kuddûsun, Rabbünâ ve Rabb-ül melâiketi ver-rûh.
Bizim ve Meleklerin ve Cebrail’in rabbi, noksan sıfatlardan münezzeh ve kemal sıfatlarla muttasıftır.
Merhaba, merhaba, merhaba, ya şehre Ramazan.
Ramazan ayı hoş geldin, gelişine çok sevindik.
Merhaba, merhaba, merhaba ya şehr-el bereketi vel-gufrân.
Ey bereket bolluk ve mağfiret af ayı hoş geldin, hoş geldin.
Merhaba, merhaba, merhaba ya şehr-et tesbîhi vet-tehlîli vez-zikri ve tilâvet-il Kur'an.
Hoş geldin hoş geldin hoş geldin ey tesbih, tehlil, zikir ve Kur'an okuma ayı.
Evvelühû, âhiruhû, zâhiruhû, bâtınühû ya men lâ ilâhe illâ hû.
Kendisinden başka ibadete layık ilah bulunmayan rabbimiz, evveldir, ahirdir, batındır ve zahirdir
Allahümme salli alâ Muhammed.
Allah’ım Muhammed aleyhisselama salatü selam olsun.
Teravih aralarında, her dört rekatın sonunda okunacak salevat:
(Allahümme
salli alâ seyyidinâ Muhammedin ve alâ âli seyyidinâ Muhammedin biadedi
külli dâin ve devâin ve bârik ve sellim aleyhi ve aleyhim kesîrâ.)
Allah’ım,
seyyidimiz Muhammed aleyhisselama, Onun yakınlarına bütün dert ve
derman sayısınca çok salat, selam ve bereket ihsan eyle
Teravih namazı tamamlandıktan sonra okunacak dua:
Ya hannân, ya mennân, ya deyyân, ya bürhân,
Ey
merhameti acıması çok olan, ey ihsanı, nimeti bol olan, ey insanları
hesaba çeken onları inanç ve amelleriyle mükafatlandıran, ey varlığını
birliğini gösteren delilleri yaratan.
Ya zel-fadlı vel-ihsân, nerc-ül afve vel-gufrân,
Ey lütfu ve ihsanı bol olan [Rabbimiz], affını ve bağışlamanı dileriz.
Vec'al-nâ min utekâi şehr-i ramezan bi-hürmet-il Kur'an.
Kur’an-ı kerim hürmetine bizi Ramazan ayında ateşten [Cehennemden] azat edilenlerden eyle.