Sual: Ramazan ayının önemi nedir?
CEVAP
Bu konuda imam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Mübarek
Ramazan ayı, çok şereflidir. Bu ayda yapılan, nafile namaz, zikir,
sadaka ve bütün nafile ibadetlere verilen sevap, başka aylarda yapılan
farzlar gibidir. Bu ayda yapılan bir farz, başka aylarda yapılan yetmiş
farz gibidir. Bu ayda bir oruçluya iftar verenin günahları affolur.
Cehennemden azat olur. O oruçlunun sevabı kadar, ayrıca buna da sevap
verilir. O oruçlunun sevabı hiç azalmaz.
Bu ayda, emri altında
bulunanların, işlerini hafifleten, onların ibadet etmelerine kolaylık
gösteren âmirler de affolur, Cehennemden azat olur. Ramazan-ı şerif
ayında, Resulullah, esirleri azat eder, her istenilen şeyi verirdi. Bu
ayda ibadet ve iyi iş yapabilenlere, bütün sene bu işleri yapmak nasip
olur. Bu aya saygısızlık edenin, günah işleyenin bütün senesi, günah
işlemekle geçer.
Bu ayı fırsat bilmeli, elden geldiği kadar
ibadet etmelidir. Allahü teâlânın razı olduğu işleri yapmalıdır. Bu
ayı, ahireti kazanmak için fırsat bilmelidir.
Kur’an-ı kerim,
Ramazanda indi. Kadir gecesi, bu aydadır. Ramazan-ı şerifte, iftarı
erken yapmak, sahuru geç yapmak sünnettir. Resulullah bu iki sünneti
yapmaya çok önem verirdi.
İftarda acele etmek ve sahuru
geciktirmek, belki insanın aczini, yiyip içmeye ve dolayısıyla her şeye
muhtaç olduğunu göstermektedir. İbadet etmek de zaten bu demektir.
Hurma
ile iftar etmek sünnettir. İftar edince, (Zehebez-zama’ vebtellet-il
uruk ve sebet-el-ecr inşaallahü teâlâ) duasını okumak, teravih kılmak
ve hatim okumak önemli sünnettir.
Bu ayda, her gece, Cehenneme
girmesi gereken, binlerce Müslüman affolur, azat olur. Bu ayda, Cennet
kapıları açılır. Cehennem kapıları kapanır. Şeytanlar, zincirlere
bağlanır. Rahmet kapıları açılır. Allahü teâlâ, bu mübarek ayda Onun
şanına yakışacak, kulluk yapmayı ve Rabbimizin razı olduğu, beğendiği
yolda bulunmayı, hepimize nasip eylesin! Âmin. (Mektubat ,1.c. 45.m.)
Açıktan
oruç yiyen, bu aya hürmet etmemiş olur. Namaz kılmayanın da, oruç
tutması ve haramlardan kaçınması gerekir. Bunların orucu kabul olur ve
imanları olduğu anlaşılır.
Ramazan-ı şerifte, oruç tutmak çok
sevaptır. Özürsüz oruç tutmamak büyük günahtır. Hadis-i şerifte,
(Özürsüz, Ramazanda bir gün oruç tutmayan, bunun yerine bütün yıl boyu
oruç tutsa, Ramazandaki o bir günkü sevaba kavuşamaz) buyuruldu.
[Tirmizi]
(Ama dini bir mazeret varsa oruç tutmamak günah olmaz.)
Ramazanda oruç tutmak hakkındaki hadis-i şeriflerden birkaçı şöyle:
(Ramazan
ayı mübarek bir aydır. Allahü teâlâ, size Ramazan orucunu farz kıldı. O
ayda rahmet kapıları açılır, Cehennem kapıları kapanır, şeytanlar
bağlanır. O ayda bir gece vardır ki, bin aydan daha kıymetlidir. O
gecenin [Kadir gecesinin] hayrından mahrum kalan, her hayırdan mahrum
kalmış sayılır.) [Nesai]
(Ramazan ayında oruç tutmayı farz bilip, sevabını da Allahü teâlâdan bekleyerek oruç tutanın günahları affolur.) [Buhari]
(Ramazan orucunu tutup ölen kimse, Cennete girer.) [Deylemi]
(Ramazan ayı gelince, “Ey hayır ehli, hayra koş! Şer ehli, sen de kötülüklerden el çek” denir.) [Nesai]
(Ramazan
bereket ayıdır. Allahü teâlâ bu ayda, günahları bağışlar, duaları kabul
eder. Bu ayın hakkını gözetin! Ancak Cehenneme gidecek olan, bu ayda
rahmetten mahrum kalır.) [Taberani]
(Ramazan-ı şerif ayı geldiği zaman, Allahü teâlâ meleklere, müminlere istiğfar etmelerini emreder.) [Deylemi]
(Farz
namaz, sonraki namaza kadar; Cuma, sonraki Cumaya kadar; Ramazan ayı,
sonraki Ramazana kadar olan günahlara kefaret olur.) [Taberani]
(Peş peşe üç gün oruç tutabilenin, Ramazan orucunu tutması gerekir.) [Ebu Nuaym]
(Ramazan orucu farz, teravih sünnettir. Bu ayda oruç tutup, gecelerini de ibadetle geçirenin günahları affolur.) [Nesai]
(Bu aya Ramazan denmesinin sebebi, günahları yakıp erittiği içindir.) [İ.Mansur]
(Ramazan
ayında ailenizin nafakasını geniş tutunuz! Bu ayda yapılan harcama,
Allah yolunda yapılan harcama gibi sevaptır.) [İbni Ebiddünya]
(Ramazanın başı rahmet, ortası mağfiret, sonu ise, Cehennemden kurtuluştur.) [İ.Ebiddünya]
(İslam, kelime-i şehadet getirmek, namaz kılmak, zekat vermek, Ramazan orucunu tutmak ve haccetmektir.) [Müslim]
(Cennetteki
güzel köşkler, sözü hoş, selamı çok, yemek yediren, oruca devam eden ve
gece namazı kılan kimselere verilir.) [İbni Nasr]
(Oruç tutan müminin susması tesbih, uykusu ibadet, duası müstecap ve amelinin sevabı da çoktur.) [Deylemi]
(Bilhassa oruçlu iken çirkin, kötü söz söylemeyin! Birisi size sataşırsa, ona “Ben oruçluyum” deyin!) [Buhari]
(Gerçek oruç, sadece yiyip içmeyi değil, boş ve hayasızca sözleri de terk ederek tutulan oruçtur.) [Hakim]
(Allahü
teâlânın, gözlerin görmediği, kulakların işitmediği ve hiç kimsenin
hayaline bile gelmeyen nimet dolu sofrasına, ancak oruçlular oturur.)
[Taberani]
(Allah yolunda bir gün oruç tutanın yüzünü, Allahü teâlâ yetmiş yıl ateşten uzaklaştırır.) [Müslim]
(Temizlik imanın yarısı, oruç da sabrın yarısıdır.) [Müslim]
(Oruçlu iken ölene, kıyamete kadar oruç tutmuş gibi sevap yazılır.) [Deylemi]
(Oruçlu iken ölen Cennete girer.) [Bezzar]
(Oruç tutan, namaz kılan kimse, mükafatını kıyamette aklı kadar alır.) [Hatib]
(Oruç şehveti keser.) [İ. Ahmed]
Mübarek
vakitlerde, günahlardan titizlikle uzak durmalı, taatları, ibadetleri
ve her çeşit hayratı artırmalıdır. Zira Allahü teâlâ, tarafından
sevilen kimse, faziletli vakitlerde faziletli amellerle meşgul olur.
Buğzettiği kul ise; faziletli vakitlerde kötü işlerle meşgul olur. Kötü
işlerle meşgul olanın bu hareketi azabının daha şiddetli olmasına ve
Allahü teâlânın, ona daha çok buğzetmesine sebep olur. Çünkü o, böyle
yapmakla vaktin bereketinden mahrum kalmış ve onun hürmet ve şerefini
çiğnemiş olur. (Mev'iza-i hasene)
Resulullah efendimizin rüyası
(Rüyamda
acayip şeyler gördüm. Ümmetimden birini azap melekleri yakalamıştı.
Aldığı abdestler gelip, onu içindeki zor durumdan kurtardı. Birini
gördüm, kabri onu sıkıyordu. Kıldığı namazlar gelip, onu kabir
azabından kurtardı. Birine şeytanlar musallat olmuştu. Ettiği zikirler
gelip, şeytandan onu kurtardı. Birinin de susuzluktan dili çıkmıştı.
Tuttuğu Ramazan orucu gelip, susuzluğunu giderdi.
Birini
zulmet sarmıştı. Yaptığı hac gelip karanlıktan çıkardı. Birine ölüm
meleği gelmişti. Ana babasına yaptığı iyilikler gelip, ölümüne engel
oldu, geciktirdi. Birini Müslümanlarla konuşturmuyorlardı. Sıla-i rahim
gelip, ona şefaat etti, onlarla konuştu. Peygamberinin yanına gitmek
isteyen birine engel oluyorlardı. Aldığı gusül, onu alıp yanıma
getirdi. Ateşten korunmak isteyen birisine, sadakası gelip ateşe perde
oldu. Birini zebaniler alıp Cehenneme götürürken, yaptığı emr-i maruf
ve nehy-i münker gelip kurtardı. Biri Cehennem ateşine atılmıştı. Allah
korkusu ile döktüğü gözyaşları gelip oradan kurtardı.
Birine
amel defteri solundan verilirken, Allah korkusu gelip, defterini sağa
aldı. Sevapları hafif gelen birine, kendinden önce ölen çocukları
gelip, sevabını ağırlaştırdı. Cehennemin kenarında, korkudan titreyen
birine, Allahü teâlâya olan hüsnü zannı gelince, titremesi durdu.
Sırattan zorla geçen biri, Cennete geldi. Fakat kapılar kapalıydı.
Kelime-i şehadeti gelip, onu Cennete koydu.) [Hakîm-i Tirmizi]
Sual: Günah işlememize şeytanlar sebep olduğuna göre, Ramazanda bağlı olan şeytanlar nasıl günah işletiyor?
CEVAP
Günah
işlememize yalnız şeytanlar değil, kendi nefsimiz de sebep olmaktadır.
Nefsin zararı, şeytanınkinden çok fazladır. Nefsin her istediği kendi
zararınadır. Ramazanda günah işleten, nefsimizdir. Bu ayda, şeytanlar
bağlı olduğu için vesvese veremezler. Ramazanda esnemeler de şeytandan
değildir. Asabi esnemeler, yorgunluk, uykusuzluk gibi hallerde meydana
gelir. (Mektubat-ı Rabbani)
CEVAP
Bu konuda imam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Mübarek
Ramazan ayı, çok şereflidir. Bu ayda yapılan, nafile namaz, zikir,
sadaka ve bütün nafile ibadetlere verilen sevap, başka aylarda yapılan
farzlar gibidir. Bu ayda yapılan bir farz, başka aylarda yapılan yetmiş
farz gibidir. Bu ayda bir oruçluya iftar verenin günahları affolur.
Cehennemden azat olur. O oruçlunun sevabı kadar, ayrıca buna da sevap
verilir. O oruçlunun sevabı hiç azalmaz.
Bu ayda, emri altında
bulunanların, işlerini hafifleten, onların ibadet etmelerine kolaylık
gösteren âmirler de affolur, Cehennemden azat olur. Ramazan-ı şerif
ayında, Resulullah, esirleri azat eder, her istenilen şeyi verirdi. Bu
ayda ibadet ve iyi iş yapabilenlere, bütün sene bu işleri yapmak nasip
olur. Bu aya saygısızlık edenin, günah işleyenin bütün senesi, günah
işlemekle geçer.
Bu ayı fırsat bilmeli, elden geldiği kadar
ibadet etmelidir. Allahü teâlânın razı olduğu işleri yapmalıdır. Bu
ayı, ahireti kazanmak için fırsat bilmelidir.
Kur’an-ı kerim,
Ramazanda indi. Kadir gecesi, bu aydadır. Ramazan-ı şerifte, iftarı
erken yapmak, sahuru geç yapmak sünnettir. Resulullah bu iki sünneti
yapmaya çok önem verirdi.
İftarda acele etmek ve sahuru
geciktirmek, belki insanın aczini, yiyip içmeye ve dolayısıyla her şeye
muhtaç olduğunu göstermektedir. İbadet etmek de zaten bu demektir.
Hurma
ile iftar etmek sünnettir. İftar edince, (Zehebez-zama’ vebtellet-il
uruk ve sebet-el-ecr inşaallahü teâlâ) duasını okumak, teravih kılmak
ve hatim okumak önemli sünnettir.
Bu ayda, her gece, Cehenneme
girmesi gereken, binlerce Müslüman affolur, azat olur. Bu ayda, Cennet
kapıları açılır. Cehennem kapıları kapanır. Şeytanlar, zincirlere
bağlanır. Rahmet kapıları açılır. Allahü teâlâ, bu mübarek ayda Onun
şanına yakışacak, kulluk yapmayı ve Rabbimizin razı olduğu, beğendiği
yolda bulunmayı, hepimize nasip eylesin! Âmin. (Mektubat ,1.c. 45.m.)
Açıktan
oruç yiyen, bu aya hürmet etmemiş olur. Namaz kılmayanın da, oruç
tutması ve haramlardan kaçınması gerekir. Bunların orucu kabul olur ve
imanları olduğu anlaşılır.
Ramazan-ı şerifte, oruç tutmak çok
sevaptır. Özürsüz oruç tutmamak büyük günahtır. Hadis-i şerifte,
(Özürsüz, Ramazanda bir gün oruç tutmayan, bunun yerine bütün yıl boyu
oruç tutsa, Ramazandaki o bir günkü sevaba kavuşamaz) buyuruldu.
[Tirmizi]
(Ama dini bir mazeret varsa oruç tutmamak günah olmaz.)
Ramazanda oruç tutmak hakkındaki hadis-i şeriflerden birkaçı şöyle:
(Ramazan
ayı mübarek bir aydır. Allahü teâlâ, size Ramazan orucunu farz kıldı. O
ayda rahmet kapıları açılır, Cehennem kapıları kapanır, şeytanlar
bağlanır. O ayda bir gece vardır ki, bin aydan daha kıymetlidir. O
gecenin [Kadir gecesinin] hayrından mahrum kalan, her hayırdan mahrum
kalmış sayılır.) [Nesai]
(Ramazan ayında oruç tutmayı farz bilip, sevabını da Allahü teâlâdan bekleyerek oruç tutanın günahları affolur.) [Buhari]
(Ramazan orucunu tutup ölen kimse, Cennete girer.) [Deylemi]
(Ramazan ayı gelince, “Ey hayır ehli, hayra koş! Şer ehli, sen de kötülüklerden el çek” denir.) [Nesai]
(Ramazan
bereket ayıdır. Allahü teâlâ bu ayda, günahları bağışlar, duaları kabul
eder. Bu ayın hakkını gözetin! Ancak Cehenneme gidecek olan, bu ayda
rahmetten mahrum kalır.) [Taberani]
(Ramazan-ı şerif ayı geldiği zaman, Allahü teâlâ meleklere, müminlere istiğfar etmelerini emreder.) [Deylemi]
(Farz
namaz, sonraki namaza kadar; Cuma, sonraki Cumaya kadar; Ramazan ayı,
sonraki Ramazana kadar olan günahlara kefaret olur.) [Taberani]
(Peş peşe üç gün oruç tutabilenin, Ramazan orucunu tutması gerekir.) [Ebu Nuaym]
(Ramazan orucu farz, teravih sünnettir. Bu ayda oruç tutup, gecelerini de ibadetle geçirenin günahları affolur.) [Nesai]
(Bu aya Ramazan denmesinin sebebi, günahları yakıp erittiği içindir.) [İ.Mansur]
(Ramazan
ayında ailenizin nafakasını geniş tutunuz! Bu ayda yapılan harcama,
Allah yolunda yapılan harcama gibi sevaptır.) [İbni Ebiddünya]
(Ramazanın başı rahmet, ortası mağfiret, sonu ise, Cehennemden kurtuluştur.) [İ.Ebiddünya]
(İslam, kelime-i şehadet getirmek, namaz kılmak, zekat vermek, Ramazan orucunu tutmak ve haccetmektir.) [Müslim]
(Cennetteki
güzel köşkler, sözü hoş, selamı çok, yemek yediren, oruca devam eden ve
gece namazı kılan kimselere verilir.) [İbni Nasr]
(Oruç tutan müminin susması tesbih, uykusu ibadet, duası müstecap ve amelinin sevabı da çoktur.) [Deylemi]
(Bilhassa oruçlu iken çirkin, kötü söz söylemeyin! Birisi size sataşırsa, ona “Ben oruçluyum” deyin!) [Buhari]
(Gerçek oruç, sadece yiyip içmeyi değil, boş ve hayasızca sözleri de terk ederek tutulan oruçtur.) [Hakim]
(Allahü
teâlânın, gözlerin görmediği, kulakların işitmediği ve hiç kimsenin
hayaline bile gelmeyen nimet dolu sofrasına, ancak oruçlular oturur.)
[Taberani]
(Allah yolunda bir gün oruç tutanın yüzünü, Allahü teâlâ yetmiş yıl ateşten uzaklaştırır.) [Müslim]
(Temizlik imanın yarısı, oruç da sabrın yarısıdır.) [Müslim]
(Oruçlu iken ölene, kıyamete kadar oruç tutmuş gibi sevap yazılır.) [Deylemi]
(Oruçlu iken ölen Cennete girer.) [Bezzar]
(Oruç tutan, namaz kılan kimse, mükafatını kıyamette aklı kadar alır.) [Hatib]
(Oruç şehveti keser.) [İ. Ahmed]
Mübarek
vakitlerde, günahlardan titizlikle uzak durmalı, taatları, ibadetleri
ve her çeşit hayratı artırmalıdır. Zira Allahü teâlâ, tarafından
sevilen kimse, faziletli vakitlerde faziletli amellerle meşgul olur.
Buğzettiği kul ise; faziletli vakitlerde kötü işlerle meşgul olur. Kötü
işlerle meşgul olanın bu hareketi azabının daha şiddetli olmasına ve
Allahü teâlânın, ona daha çok buğzetmesine sebep olur. Çünkü o, böyle
yapmakla vaktin bereketinden mahrum kalmış ve onun hürmet ve şerefini
çiğnemiş olur. (Mev'iza-i hasene)
Resulullah efendimizin rüyası
(Rüyamda
acayip şeyler gördüm. Ümmetimden birini azap melekleri yakalamıştı.
Aldığı abdestler gelip, onu içindeki zor durumdan kurtardı. Birini
gördüm, kabri onu sıkıyordu. Kıldığı namazlar gelip, onu kabir
azabından kurtardı. Birine şeytanlar musallat olmuştu. Ettiği zikirler
gelip, şeytandan onu kurtardı. Birinin de susuzluktan dili çıkmıştı.
Tuttuğu Ramazan orucu gelip, susuzluğunu giderdi.
Birini
zulmet sarmıştı. Yaptığı hac gelip karanlıktan çıkardı. Birine ölüm
meleği gelmişti. Ana babasına yaptığı iyilikler gelip, ölümüne engel
oldu, geciktirdi. Birini Müslümanlarla konuşturmuyorlardı. Sıla-i rahim
gelip, ona şefaat etti, onlarla konuştu. Peygamberinin yanına gitmek
isteyen birine engel oluyorlardı. Aldığı gusül, onu alıp yanıma
getirdi. Ateşten korunmak isteyen birisine, sadakası gelip ateşe perde
oldu. Birini zebaniler alıp Cehenneme götürürken, yaptığı emr-i maruf
ve nehy-i münker gelip kurtardı. Biri Cehennem ateşine atılmıştı. Allah
korkusu ile döktüğü gözyaşları gelip oradan kurtardı.
Birine
amel defteri solundan verilirken, Allah korkusu gelip, defterini sağa
aldı. Sevapları hafif gelen birine, kendinden önce ölen çocukları
gelip, sevabını ağırlaştırdı. Cehennemin kenarında, korkudan titreyen
birine, Allahü teâlâya olan hüsnü zannı gelince, titremesi durdu.
Sırattan zorla geçen biri, Cennete geldi. Fakat kapılar kapalıydı.
Kelime-i şehadeti gelip, onu Cennete koydu.) [Hakîm-i Tirmizi]
Sual: Günah işlememize şeytanlar sebep olduğuna göre, Ramazanda bağlı olan şeytanlar nasıl günah işletiyor?
CEVAP
Günah
işlememize yalnız şeytanlar değil, kendi nefsimiz de sebep olmaktadır.
Nefsin zararı, şeytanınkinden çok fazladır. Nefsin her istediği kendi
zararınadır. Ramazanda günah işleten, nefsimizdir. Bu ayda, şeytanlar
bağlı olduğu için vesvese veremezler. Ramazanda esnemeler de şeytandan
değildir. Asabi esnemeler, yorgunluk, uykusuzluk gibi hallerde meydana
gelir. (Mektubat-ı Rabbani)