Gücü yetenin, ömründe bir kere, Kâbe’ye gidip,
oraya mahsus ibadetleri yapması farzdır. Daha sonra yapılan haclar,
nafile olur. Farz olan hacca gitmeye çalışmalıdır! Bir kere farz olan
haccı yapmak, yirmi kere Allah yolunda savaş etmekten daha sevaptır.
Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Hac, suyun kirleri temizlediği gibi, günahları yok eder.) [Taberani]
Kabul
olan hac, kılınmamış namazların, tutulmamış oruçların, verilmemiş
zekatların günahlarının affına sebep olmaz. Bunları geciktirme
günahlarının affına sebep olur. Kul borçları verilmedikçe veya
helalleşilmedikçe ödenmiş olmaz. Kul ve hak borçlarından başka günahlar
affedilir. Hadis-i şerifte (Arafat’ta vakfeye durup da günahlarının
affedilmediğini zanneden, büyük günaha girmiş olur) buyuruldu. (Hatib)
Haccın
sahih ve kabul olmasının şartları vardır. Sahih olması için vaktinde
hac yapılması lazımdır. Kabul olması içinde haccın sahih olması, o
kimsenin itikadı düzgün olması, bid’at ehli olmaması gibi şartları
vardır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Bid’at işleyenin, orucu, haccı, cihadı kabul olmaz.) [Deylemi]
Haccın
kabul olması için, haccın farzlarını, vaciplerini, ve sünnetlerini
eksiksiz yapmaya çalışmalı, niyeti düzeltmeli, riya karıştırmamalı,
ihlasla hareket etmeli ve helal para ile gitmelidir.
Ticareti,
dünyalık işleri hac işine karıştırmamalıdır. Borçları varsa ödemeli,
hak sahipleriyle helalleşmeli, günahlarına tevbe etmelidir. Bunlara
riayet edilerek yapılan hac makbul olur. Hadis-i şeriflerde, (Hac edin
ki muhtaç olmayasınız. Yolculuk edin ki sıhhate kavuşasınız) ve (Hac
zenginliğe, zina fakirliğe sebep olur) buyuruldu. (Taberani-Şir’a)
Hacca giderken orada ölmekten korkmamalıdır. Hatta hac yolunda ölmeyi ganimet bilmelidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Hacca
giderken veya gelirken ölenin geçmiş günahları af olur. O kimse hesaba
çekilmeden azap görmeden Cennete girer.) [İsfehani]
Hacca giden,
başkalarına sıkıntı vermediği gibi onlardan gelecek sıkıntılara da
katlanmalı, yumuşak davranmalıdır. Hadis-i şerifte (Yumuşak davranmayan
hayır yapmamış olur) buyuruldu. Sert, kırıcı olmaktan da kaçmalıdır.
Hadis-i şerifte, (Sertlikten ve çirkin şeyden sakının. Yumuşaklık
insanı süsler, çirkinliği giderir) buyuruldu. (Müslim)
Hacca gidip gelenin değil, haccı kabul olanın günahları af olur. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kabul olan bir hac, geçmiş günahları yok eder.) [Beyheki]
(Haccedip, kötü söz söylemeyen ve doğruluktan ayrılmayan, anasından doğduğu günkü gibi günahsız olur.) [Buhari]
(Hacca giderken yolda ölene, kıyamete kadar hac, cihada giderken de ölene, kıyamete kadar cihad sevabı yazılır.) [Ebu Ya’la]
Hac yolunda harcanan paranın fazileti de çoktur. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Hac için harcanan mala, Allah yolunda harcanan mala verildiği gibi yediyüz misli sevap verilir.) [Beyheki]
(Hacı, fakirleşmez.) [Bezzar]
(Hacceden zenginleşir.) [Hakim]
Sual:
Haccı kabul olan insanın namaz, oruç, zekât gibi kaza borçları
affolmadığı gibi, geciktirme, yani vaktinden sonraya bırakma günahları
da mı affolmuyor?
CEVAP
Tehir, yani geciktirme günahları affolur.
oraya mahsus ibadetleri yapması farzdır. Daha sonra yapılan haclar,
nafile olur. Farz olan hacca gitmeye çalışmalıdır! Bir kere farz olan
haccı yapmak, yirmi kere Allah yolunda savaş etmekten daha sevaptır.
Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Hac, suyun kirleri temizlediği gibi, günahları yok eder.) [Taberani]
Kabul
olan hac, kılınmamış namazların, tutulmamış oruçların, verilmemiş
zekatların günahlarının affına sebep olmaz. Bunları geciktirme
günahlarının affına sebep olur. Kul borçları verilmedikçe veya
helalleşilmedikçe ödenmiş olmaz. Kul ve hak borçlarından başka günahlar
affedilir. Hadis-i şerifte (Arafat’ta vakfeye durup da günahlarının
affedilmediğini zanneden, büyük günaha girmiş olur) buyuruldu. (Hatib)
Haccın
sahih ve kabul olmasının şartları vardır. Sahih olması için vaktinde
hac yapılması lazımdır. Kabul olması içinde haccın sahih olması, o
kimsenin itikadı düzgün olması, bid’at ehli olmaması gibi şartları
vardır. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Bid’at işleyenin, orucu, haccı, cihadı kabul olmaz.) [Deylemi]
Haccın
kabul olması için, haccın farzlarını, vaciplerini, ve sünnetlerini
eksiksiz yapmaya çalışmalı, niyeti düzeltmeli, riya karıştırmamalı,
ihlasla hareket etmeli ve helal para ile gitmelidir.
Ticareti,
dünyalık işleri hac işine karıştırmamalıdır. Borçları varsa ödemeli,
hak sahipleriyle helalleşmeli, günahlarına tevbe etmelidir. Bunlara
riayet edilerek yapılan hac makbul olur. Hadis-i şeriflerde, (Hac edin
ki muhtaç olmayasınız. Yolculuk edin ki sıhhate kavuşasınız) ve (Hac
zenginliğe, zina fakirliğe sebep olur) buyuruldu. (Taberani-Şir’a)
Hacca giderken orada ölmekten korkmamalıdır. Hatta hac yolunda ölmeyi ganimet bilmelidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Hacca
giderken veya gelirken ölenin geçmiş günahları af olur. O kimse hesaba
çekilmeden azap görmeden Cennete girer.) [İsfehani]
Hacca giden,
başkalarına sıkıntı vermediği gibi onlardan gelecek sıkıntılara da
katlanmalı, yumuşak davranmalıdır. Hadis-i şerifte (Yumuşak davranmayan
hayır yapmamış olur) buyuruldu. Sert, kırıcı olmaktan da kaçmalıdır.
Hadis-i şerifte, (Sertlikten ve çirkin şeyden sakının. Yumuşaklık
insanı süsler, çirkinliği giderir) buyuruldu. (Müslim)
Hacca gidip gelenin değil, haccı kabul olanın günahları af olur. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kabul olan bir hac, geçmiş günahları yok eder.) [Beyheki]
(Haccedip, kötü söz söylemeyen ve doğruluktan ayrılmayan, anasından doğduğu günkü gibi günahsız olur.) [Buhari]
(Hacca giderken yolda ölene, kıyamete kadar hac, cihada giderken de ölene, kıyamete kadar cihad sevabı yazılır.) [Ebu Ya’la]
Hac yolunda harcanan paranın fazileti de çoktur. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Hac için harcanan mala, Allah yolunda harcanan mala verildiği gibi yediyüz misli sevap verilir.) [Beyheki]
(Hacı, fakirleşmez.) [Bezzar]
(Hacceden zenginleşir.) [Hakim]
Sual:
Haccı kabul olan insanın namaz, oruç, zekât gibi kaza borçları
affolmadığı gibi, geciktirme, yani vaktinden sonraya bırakma günahları
da mı affolmuyor?
CEVAP
Tehir, yani geciktirme günahları affolur.