Sual: Muayyen günlerimizde neleri okuyup, neleri okuyamayız? Daha doğrusu bu günlerimizde yasak olan-olmayan şeyler nelerdir?
CEVAP
Hayz ve nifaslıya yasak olanlar:
1- Namaz kılamaz. Hadis-i şerifte de, (Hayzlı kadın namaz kılamaz) buyuruldu. (Buhari, Müslim, Ebu Davud)
2-
Oruç tutamaz. [Hazret-i Âişe validemizin naklettiği hadis-i şerifte,
hayzlı iken tutulamayan oruçlar kaza edilir, kılınmayan namazlar
affolur. (Buhari)]
3- Kur'an okuyamaz. Hadis-i şerifte, (Hayzlı ve cünüp, Kur'an-ı kerim okuyamaz) buyuruldu. (Tirmizi)
4- Mushafa el süremez. Kur'an-ı kerimde mealen, (Kur'ana temiz olanlardan başkası dokunamaz) buyuruluyor. (Vakıa 79)
Hadis-i
şerifte de, (Kur'ana ancak hadesten [abdestsizlikten, cünüplükten, hayz
ve nifastan] temiz olan el değdirebilir) buyuruldu. (Nesai, Hakim,
Beyheki, Taberani, Darekutni)
5- Camiye giremez. Hadis-i şerifte (Cünübe ve hayzlıya mescide girmek helal olmaz) buyuruldu. (İbni Mace)
6-
Kâbe’yi tavaf edemez. Hadis-i şerifte, (Beytullahı tavaf etmek, namaz
kılmak gibidir, yani abdestli olmak lazımdır) buyuruldu. (Tirmizi)
7- Cima edemez. (Bekara 222)
8-
Hayzlı iken de, hayzsız iken de kadına dübüründen [anüsünden yani
makattan] yaklaşmak haramdır. Oral [ağız ile] seks de, hayzlı iken de
hayzsız iken de caiz değildir.
9- Kadın, hayzın başladığını ve
bittiğini kocasından gizleyemez. Kocası sorunca söylemezse, büyük günah
olur. Hadis-i şerifte, (Hayzın başladığını ve bittiğini kocasından
saklayan kadın melundur) buyuruldu. (Cevhere)
10- Yanında kocası
veya mahremi olmayan hayzlı kadın, uzun yola çıksa, seferi olamaz. Hayz
bitince, bulunduğu yerden 104 Km’den daha fazla giderse, ancak o zaman
seferi olur.
Hayzlıya serbest olanlar:
Yasak edilenlerin dışında her şey yapabilir. Mesela şunları yapar:
1-
Hayzlı kadın, Besmele, salevat-ı şerife, kelime-i tevhid, istiğfar ve
bütün duaları okuyabilir, tesbih çeker, zikreder. Fâtiha, Rabbenâ
âtina.., Rabbenağfirli... ve daha başka dua âyetlerini dua niyetiyle
ezberden okuyabilir. Hayzlı iken kabir ziyaretine gidebilir, dua
niyetiyle orada Fatiha okur. Her namaz vaktinde abdest alıp, o namazı
kılacak kadar zaman oturup zikreder, tesbih çekerse, en iyi kıldığı
namazın sevabını kazanır.
2- Cünübe saç ve tırnak kesmek mekruh,
ama hayzlıya mekruh değildir. Cünüpken de, hayzlı iken de saç
boyatabilir. Hayzlı iken yiyip içilebilir; fakat cünüpken ağzını
yıkamadan yiyip içmek mekruhtur ve fakirliğe sebeptir. Oruç için sahura
kalkan kimsenin, vakit dar ise, elini ağzını yıkadıktan sonra, yiyip
içmesi, daha sonra gusletmesi günah değildir. (Halebi)
3- Kadın
cünüp iken hayz görse, cünüplük için gusletmesi iyi olur, hayz
bitinceye kadar bekleyip, sonra ikisi için bir gusletmesi de caizdir.
Cünübün ağzını yıkamadan yiyip içmesi tenzihen mekruhtur. Çünkü ağzına
aldığı su, müstamel olur. Müstamel suyu içmek ise mekruhtur. Hayzlı
böyle değildir. Hayz iken gusletmesi emredilmedi. Hayzlı kadın, göğsünü
yıkamadan, çocuğunu emzirebilir. Cünüp kadının, yıkamadan emzirmesi
mekruhtur. (Hadika)
4- Tilavet secdesini işiten cünüp kimse,
temizlendikten sonra tilavet secdesi yapar. Fakat hayzlı ve nifaslı
olana temizlendikten sonra da tilavet secdesi gerekmez.
5-
İstihaza günlerindeki kadın, idrarını tutamayan, devamlı burnu kanayan
veya bir akıntısı olan kadın gibi, özür sahibi olur. Namaz kılması ve
oruç tutması lazım olur ve kan gelirken de vaty caiz olur. İstihaza
kanı hastalık alametidir. Çok akarsa doktora gitmelidir.
Sual: Muayyen özrü zuhur eden kadın, evde kocasının, oğlunun veya kızının okuduğu Kur’an-ı kerimi, mukabeleyi dinleyebilir mi?
CEVAP
Kur’an-ı
kerime dokunmamak şartı ile mukabele dinlemekte mahzur yoktur. Ancak
özürlü kadın, mukabele dinlemek için camiye gidemez. Camiye girmesi
haram olur. Hatta camiye abdestsiz de girilmez. (Mevkufat)
(Evde
mukabele okumanın sevabı olmaz) diyenler, dinimize iftira ediyorlar.
Kadınların camiye gitmeyip, evde, kadın bir hocanın okuyacağı
mukabeleyi dinlemeleri çok sevap olur.
Sual: Bir caminin iki kapısı olsa, hayzlının bir kapıdan girip ötekinden çıkması caiz olur mu? Camiye abdestsiz girilebilir mi?
CEVAP
Cünüp
veya hayzlı iken camiye girmek, hatta cami içinden geçmek haramdır.
Geçecek başka yol bulamazsa veya camide uyuyup cünüp olursa veya
camiden başka yerde su bulamazsa, teyemmüm edip girer ve çıkar. Camiye
abdestsiz girmek ise mekruhtur. (Dürer)
Sual: Ramazanda bir kadının muayyen hâli zuhur ederse, yiyip içebilir mi? Muayyen hâli sona erince, yiyip içmesi günah olur mu?
CEVAP
Ramazanda
imsak vaktinden sonra, hayzı kesilse, o gün oruçlu gibi durur. İmsak
vaktinden sonra hayz gören, o gün gizli yiyip içer. Her iki durumda da
o günkü orucunu sonra kaza eder. Vakit içinde, namaz kılmadan önce,
hayz gören, o vaktin namazını kaza etmez.
İmsak vaktinden önce
kan kesilse, sabah namazı vaktine, yalnız gusledip elbisesini giyecek
kadar zaman olur da, Allahü ekber diyecek kadar fazla zaman kalmazsa, o
günün orucunu tutar. Fakat, yatsıyı kaza etmesi lazım olmaz. Tekbiri
söyleyecek kadar da zaman olursa, yatsıyı kaza etmesi de lazım olur.
İftardan önce hayz başlarsa, orucu bozulur. Ramazandan sonra kaza eder.
Namaz içinde hayz başlarsa, namazı bozulur.
Sual: Bir kadın akşamdan yarınki oruca niyet etse, yarın hayzı başlasa o gün oruç tutacak mı?
CEVAP
Hayz başlayınca oruç bozulmuş olur, yer içer. Ancak oruçluların gözü önünde yememelidir!
Sual:
Maliki’yi taklit eden bir kadının hayzı, 7 gün iken 13 veya 15 gün
devam etse, on günden sonra, namazını kılması gerekir mi? Oruç işini
nasıl yapar?
CEVAP
Maliki'de kan geldiği günler namaz kılmaz. 15
güne kadar böyledir. 15 günden sonra kan gelse de yine namazını kılar.
Hanefi'de hayzı 7 gün olduğu için yedi günden sonra kılamadığı
namazları kaza eder. Oruçta Maliki’yi taklit etmediğimiz için, Hanefi
mezhebine göre hareket edilir. Yani hayzın bittiği yedinci günden sonra
oruç tutulur. Hanefi’de olsun, Maliki’de olsun, hayz sebebiyle
tutamadığı oruçların hepsini kaza eder.
Sual: Kadın geceden niyet ettiği orucu öğleyin bozsa, öğleden sonra da âdet görse, kaza mı gerekir?
CEVAP
Âdet
olmasa idi kefaret gerekirdi. Âdet olduğu için kaza gerekir. Bir kimse
de orucunu bozsa, sonra oruç tutamayacak kadar hastalansa yine kaza
gerekir.
Sual: Hayzlının, Ramazanda oruç tutması caiz mi?
CEVAP
Hayır.
Sual: Orucun aksamaması için hayzı ilaçla geciktirmek caiz mi?
CEVAP
Caizdir.
Sual: Âdeti 13 ve 15 olan Maliki’yi taklit eden kadın onuncu günden sonra Ramazan orucunu tutabilir mi?
CEVAP
Evet
tutması gerekir. On günden sonra değil esas âdeti kaç ise o günden
sonra oruç tutmak gerekir. Hanefi’ye göre âdeti bitmiş oluyor gusledip
oruçları tutar. Gusletmese de oruçlar yine sahih olur, fakat gusüllü
tutmak elbette iyi olur. Maliki’ye göre de kan kesilince de yani 15 gün
bitince gusletmesi gerekir.
Sual: Kaza orucu tuttuğum gün, âdetim başladı. Âdetim bittiğinde, yarıda kalan orucum yüzünden ayrıca bir gün daha mı tutacağım?
CEVAP
Ayrıca oruç tutmazsınız. Kaza orucunuz yarıda kalmıştır. Onu yeniden tutarsınız.
CEVAP
Hayz ve nifaslıya yasak olanlar:
1- Namaz kılamaz. Hadis-i şerifte de, (Hayzlı kadın namaz kılamaz) buyuruldu. (Buhari, Müslim, Ebu Davud)
2-
Oruç tutamaz. [Hazret-i Âişe validemizin naklettiği hadis-i şerifte,
hayzlı iken tutulamayan oruçlar kaza edilir, kılınmayan namazlar
affolur. (Buhari)]
3- Kur'an okuyamaz. Hadis-i şerifte, (Hayzlı ve cünüp, Kur'an-ı kerim okuyamaz) buyuruldu. (Tirmizi)
4- Mushafa el süremez. Kur'an-ı kerimde mealen, (Kur'ana temiz olanlardan başkası dokunamaz) buyuruluyor. (Vakıa 79)
Hadis-i
şerifte de, (Kur'ana ancak hadesten [abdestsizlikten, cünüplükten, hayz
ve nifastan] temiz olan el değdirebilir) buyuruldu. (Nesai, Hakim,
Beyheki, Taberani, Darekutni)
5- Camiye giremez. Hadis-i şerifte (Cünübe ve hayzlıya mescide girmek helal olmaz) buyuruldu. (İbni Mace)
6-
Kâbe’yi tavaf edemez. Hadis-i şerifte, (Beytullahı tavaf etmek, namaz
kılmak gibidir, yani abdestli olmak lazımdır) buyuruldu. (Tirmizi)
7- Cima edemez. (Bekara 222)
8-
Hayzlı iken de, hayzsız iken de kadına dübüründen [anüsünden yani
makattan] yaklaşmak haramdır. Oral [ağız ile] seks de, hayzlı iken de
hayzsız iken de caiz değildir.
9- Kadın, hayzın başladığını ve
bittiğini kocasından gizleyemez. Kocası sorunca söylemezse, büyük günah
olur. Hadis-i şerifte, (Hayzın başladığını ve bittiğini kocasından
saklayan kadın melundur) buyuruldu. (Cevhere)
10- Yanında kocası
veya mahremi olmayan hayzlı kadın, uzun yola çıksa, seferi olamaz. Hayz
bitince, bulunduğu yerden 104 Km’den daha fazla giderse, ancak o zaman
seferi olur.
Hayzlıya serbest olanlar:
Yasak edilenlerin dışında her şey yapabilir. Mesela şunları yapar:
1-
Hayzlı kadın, Besmele, salevat-ı şerife, kelime-i tevhid, istiğfar ve
bütün duaları okuyabilir, tesbih çeker, zikreder. Fâtiha, Rabbenâ
âtina.., Rabbenağfirli... ve daha başka dua âyetlerini dua niyetiyle
ezberden okuyabilir. Hayzlı iken kabir ziyaretine gidebilir, dua
niyetiyle orada Fatiha okur. Her namaz vaktinde abdest alıp, o namazı
kılacak kadar zaman oturup zikreder, tesbih çekerse, en iyi kıldığı
namazın sevabını kazanır.
2- Cünübe saç ve tırnak kesmek mekruh,
ama hayzlıya mekruh değildir. Cünüpken de, hayzlı iken de saç
boyatabilir. Hayzlı iken yiyip içilebilir; fakat cünüpken ağzını
yıkamadan yiyip içmek mekruhtur ve fakirliğe sebeptir. Oruç için sahura
kalkan kimsenin, vakit dar ise, elini ağzını yıkadıktan sonra, yiyip
içmesi, daha sonra gusletmesi günah değildir. (Halebi)
3- Kadın
cünüp iken hayz görse, cünüplük için gusletmesi iyi olur, hayz
bitinceye kadar bekleyip, sonra ikisi için bir gusletmesi de caizdir.
Cünübün ağzını yıkamadan yiyip içmesi tenzihen mekruhtur. Çünkü ağzına
aldığı su, müstamel olur. Müstamel suyu içmek ise mekruhtur. Hayzlı
böyle değildir. Hayz iken gusletmesi emredilmedi. Hayzlı kadın, göğsünü
yıkamadan, çocuğunu emzirebilir. Cünüp kadının, yıkamadan emzirmesi
mekruhtur. (Hadika)
4- Tilavet secdesini işiten cünüp kimse,
temizlendikten sonra tilavet secdesi yapar. Fakat hayzlı ve nifaslı
olana temizlendikten sonra da tilavet secdesi gerekmez.
5-
İstihaza günlerindeki kadın, idrarını tutamayan, devamlı burnu kanayan
veya bir akıntısı olan kadın gibi, özür sahibi olur. Namaz kılması ve
oruç tutması lazım olur ve kan gelirken de vaty caiz olur. İstihaza
kanı hastalık alametidir. Çok akarsa doktora gitmelidir.
Sual: Muayyen özrü zuhur eden kadın, evde kocasının, oğlunun veya kızının okuduğu Kur’an-ı kerimi, mukabeleyi dinleyebilir mi?
CEVAP
Kur’an-ı
kerime dokunmamak şartı ile mukabele dinlemekte mahzur yoktur. Ancak
özürlü kadın, mukabele dinlemek için camiye gidemez. Camiye girmesi
haram olur. Hatta camiye abdestsiz de girilmez. (Mevkufat)
(Evde
mukabele okumanın sevabı olmaz) diyenler, dinimize iftira ediyorlar.
Kadınların camiye gitmeyip, evde, kadın bir hocanın okuyacağı
mukabeleyi dinlemeleri çok sevap olur.
Sual: Bir caminin iki kapısı olsa, hayzlının bir kapıdan girip ötekinden çıkması caiz olur mu? Camiye abdestsiz girilebilir mi?
CEVAP
Cünüp
veya hayzlı iken camiye girmek, hatta cami içinden geçmek haramdır.
Geçecek başka yol bulamazsa veya camide uyuyup cünüp olursa veya
camiden başka yerde su bulamazsa, teyemmüm edip girer ve çıkar. Camiye
abdestsiz girmek ise mekruhtur. (Dürer)
Sual: Ramazanda bir kadının muayyen hâli zuhur ederse, yiyip içebilir mi? Muayyen hâli sona erince, yiyip içmesi günah olur mu?
CEVAP
Ramazanda
imsak vaktinden sonra, hayzı kesilse, o gün oruçlu gibi durur. İmsak
vaktinden sonra hayz gören, o gün gizli yiyip içer. Her iki durumda da
o günkü orucunu sonra kaza eder. Vakit içinde, namaz kılmadan önce,
hayz gören, o vaktin namazını kaza etmez.
İmsak vaktinden önce
kan kesilse, sabah namazı vaktine, yalnız gusledip elbisesini giyecek
kadar zaman olur da, Allahü ekber diyecek kadar fazla zaman kalmazsa, o
günün orucunu tutar. Fakat, yatsıyı kaza etmesi lazım olmaz. Tekbiri
söyleyecek kadar da zaman olursa, yatsıyı kaza etmesi de lazım olur.
İftardan önce hayz başlarsa, orucu bozulur. Ramazandan sonra kaza eder.
Namaz içinde hayz başlarsa, namazı bozulur.
Sual: Bir kadın akşamdan yarınki oruca niyet etse, yarın hayzı başlasa o gün oruç tutacak mı?
CEVAP
Hayz başlayınca oruç bozulmuş olur, yer içer. Ancak oruçluların gözü önünde yememelidir!
Sual:
Maliki’yi taklit eden bir kadının hayzı, 7 gün iken 13 veya 15 gün
devam etse, on günden sonra, namazını kılması gerekir mi? Oruç işini
nasıl yapar?
CEVAP
Maliki'de kan geldiği günler namaz kılmaz. 15
güne kadar böyledir. 15 günden sonra kan gelse de yine namazını kılar.
Hanefi'de hayzı 7 gün olduğu için yedi günden sonra kılamadığı
namazları kaza eder. Oruçta Maliki’yi taklit etmediğimiz için, Hanefi
mezhebine göre hareket edilir. Yani hayzın bittiği yedinci günden sonra
oruç tutulur. Hanefi’de olsun, Maliki’de olsun, hayz sebebiyle
tutamadığı oruçların hepsini kaza eder.
Sual: Kadın geceden niyet ettiği orucu öğleyin bozsa, öğleden sonra da âdet görse, kaza mı gerekir?
CEVAP
Âdet
olmasa idi kefaret gerekirdi. Âdet olduğu için kaza gerekir. Bir kimse
de orucunu bozsa, sonra oruç tutamayacak kadar hastalansa yine kaza
gerekir.
Sual: Hayzlının, Ramazanda oruç tutması caiz mi?
CEVAP
Hayır.
Sual: Orucun aksamaması için hayzı ilaçla geciktirmek caiz mi?
CEVAP
Caizdir.
Sual: Âdeti 13 ve 15 olan Maliki’yi taklit eden kadın onuncu günden sonra Ramazan orucunu tutabilir mi?
CEVAP
Evet
tutması gerekir. On günden sonra değil esas âdeti kaç ise o günden
sonra oruç tutmak gerekir. Hanefi’ye göre âdeti bitmiş oluyor gusledip
oruçları tutar. Gusletmese de oruçlar yine sahih olur, fakat gusüllü
tutmak elbette iyi olur. Maliki’ye göre de kan kesilince de yani 15 gün
bitince gusletmesi gerekir.
Sual: Kaza orucu tuttuğum gün, âdetim başladı. Âdetim bittiğinde, yarıda kalan orucum yüzünden ayrıca bir gün daha mı tutacağım?
CEVAP
Ayrıca oruç tutmazsınız. Kaza orucunuz yarıda kalmıştır. Onu yeniden tutarsınız.