Sual: Bir iş sebebiyle iftarı ne kadar geciktirmek caiz olur?
CEVAP
Akşam
vaktinin girdiği kesin olarak biliniyorsa, önce hurma, su gibi bir şey
ile oruç açılır sonra namaz kılınır. Yemeği tezce yiyip sonra namaz
kılmak da caizdir. Ancak iftar sofrasında çeşitli yemekler olduğu için,
akşam namazı gecikebilir. Namaz mekruh vakte kalabilir. Bu bakımdan
önce namazı kılmak ve sonra yavaş yavaş yemeği yemek daha uygun olur.
Vaktin girdiği kesin belli değilse, önce namazı kılmak gerekir. Daha
sonra vaktin girmediği anlaşılırsa, namazı iade etmek mümkündür. Fakat
vakit girmeden oruç açılırsa, oruç bozulmuş olur. O anda telafisi de
mümkün olmaz.
Hadis-i şerifte, (İftarı acele edin) buyuruldu. (Hakim)
Acelenin
son vaktinin, muteber kitaplarda, yıldızlar görününceye kadar olduğu
bildiriliyor. Bu da takriben akşam vakti girdikten yarım saat sonradır.
Hadis-i şerifte, (Yıldızlar görünmeden iftar eden, sünnetimle amel
etmiş olur) buyuruldu. (İbni Hibban)
Güneşin battığı iyi
anlaşılınca, önce Euzü ve Besmele okuyup, (Allahümme yâ
vâsi'al-magfireh igfirli ve li-vâlideyye ve li-üstâziyye ve
lil-müminine vel müminât yevme yekûmülhisâb) denir. (Ey mağfireti çok
geniş olan Allahım! Kıyamette günü hesaba çekilirken, beni, ana babamı,
hocamı, erkek ve kadın, bütün müminleri affet!) demektir.
Bir
iki lokma iftarlık yiyip, (Zehebezzama' vebtelletil-urûk ve sebetel-ecr
inşâallahü teâlâ) denir ve yemeğe başlanır. Bu iftar duasının manası
ise, (Açlık bitti. Damarlarımızın suya kavuşma vakti geldi. İnşallah
sevab hasıl oldu) demektir.
Ramazanda, şöyle dua da edilir:
Ya
Rabbi, Ramazan-ı şerifin şefaatine nail eyle! Ramazan-ı şerifte af ve
mağfiret eylediğin ve Cehennemden azat eylediğin kulların arasına
bizleri de dahil eyle!
CEVAP
Akşam
vaktinin girdiği kesin olarak biliniyorsa, önce hurma, su gibi bir şey
ile oruç açılır sonra namaz kılınır. Yemeği tezce yiyip sonra namaz
kılmak da caizdir. Ancak iftar sofrasında çeşitli yemekler olduğu için,
akşam namazı gecikebilir. Namaz mekruh vakte kalabilir. Bu bakımdan
önce namazı kılmak ve sonra yavaş yavaş yemeği yemek daha uygun olur.
Vaktin girdiği kesin belli değilse, önce namazı kılmak gerekir. Daha
sonra vaktin girmediği anlaşılırsa, namazı iade etmek mümkündür. Fakat
vakit girmeden oruç açılırsa, oruç bozulmuş olur. O anda telafisi de
mümkün olmaz.
Hadis-i şerifte, (İftarı acele edin) buyuruldu. (Hakim)
Acelenin
son vaktinin, muteber kitaplarda, yıldızlar görününceye kadar olduğu
bildiriliyor. Bu da takriben akşam vakti girdikten yarım saat sonradır.
Hadis-i şerifte, (Yıldızlar görünmeden iftar eden, sünnetimle amel
etmiş olur) buyuruldu. (İbni Hibban)
Güneşin battığı iyi
anlaşılınca, önce Euzü ve Besmele okuyup, (Allahümme yâ
vâsi'al-magfireh igfirli ve li-vâlideyye ve li-üstâziyye ve
lil-müminine vel müminât yevme yekûmülhisâb) denir. (Ey mağfireti çok
geniş olan Allahım! Kıyamette günü hesaba çekilirken, beni, ana babamı,
hocamı, erkek ve kadın, bütün müminleri affet!) demektir.
Bir
iki lokma iftarlık yiyip, (Zehebezzama' vebtelletil-urûk ve sebetel-ecr
inşâallahü teâlâ) denir ve yemeğe başlanır. Bu iftar duasının manası
ise, (Açlık bitti. Damarlarımızın suya kavuşma vakti geldi. İnşallah
sevab hasıl oldu) demektir.
Ramazanda, şöyle dua da edilir:
Ya
Rabbi, Ramazan-ı şerifin şefaatine nail eyle! Ramazan-ı şerifte af ve
mağfiret eylediğin ve Cehennemden azat eylediğin kulların arasına
bizleri de dahil eyle!