Sual: Ramazan ayında ibadet ve iyilik etmenin sevabı daha mı fazladır?
CEVAP
Bu konuda imam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Mübarek
Ramazan ayı, çok şereflidir. Bu ayda yapılan, nafile namaz, zikir,
sadaka ve bütün nafile ibadetlere verilen sevap, başka aylarda yapılan
farzlar gibidir. Bu ayda yapılan bir farz, başka aylarda yapılan yetmiş
farz gibidir. Bu ayda bir oruçluya iftar verenin günahları affolur.
Cehennemden azat olur. O oruçlunun sevabı kadar, ayrıca buna da sevap
verilir. O oruçlunun sevabı hiç azalmaz.
Bu ayda, emri altında
bulunanların, işlerini hafifleten, onların ibadet etmelerine kolaylık
gösteren âmirler de affolur, Cehennemden azat olur. Ramazan-ı şerif
ayında, Resulullah, esirleri azat eder, her istenilen şeyi verirdi. Bu
ayda ibadet ve iyi iş yapabilenlere, bütün sene bu işleri yapmak nasip
olur.
Bu aya saygısızlık edenin, günah işleyenin bütün senesi, günah işlemekle geçer.
Bu
ayı fırsat bilmeli, elden geldiği kadar ibadet etmelidir. Allahü
teâlânın razı olduğu işleri yapmalıdır. Bu ayı, ahireti kazanmak için
fırsat bilmelidir.
Oruçlu iken günahtan sakınmalıdır. Gözü ve
dili günahlardan koruduğumuz gibi, kulağımızı da korumamız gerekir.
Konuşulması haram olan şeyi, dinlemek de haramdır. El, ayak ve diğer
uzuvları da haramdan korumalıdır! Oruç tutup azaları ile günah işleyen,
ilaç yerine zehir içen hastaya benzer. Çünkü günah zehirdir.
İbadetlerimizin sevabını yok eder.
Kötülük veya herhangi bir
günah işledikten sonra pişman olmak ve iyilik ve ibadet etmeye devam
etmek lazımdır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Bir günah işlediğin zaman hemen arkasından bir iyilik yap, bir sevap işle ki o günahı mahvetsin!) [Beyheki]
(Nerede, ne halde bulunursan bulun, Allah’tan kork ve kötülüğün akabinde bir iyilik yap ki onu yok etsin!) [Tirmizi]
Kur'an-ı kerimde de mealen buyuruluyor ki:
(Elbette hasenat, seyyiatı yok eder.) [Hud 114]
[Hasenat, her çeşit iyilik, seyyiat ise, her çeşit kötülük demektir]
Kötü-iyi
ayrımı yapmadan herkese iyilik etmelidir! Güçsüzlere, ihtiyarlara,
muhtaçlara yardım etmek dinimizin emirlerindendir. Hadis-i şeriflerde
buyuruldu ki:
(Güçsüzlere, hastalara, yaşlılara ve küçüklere merhamet ediniz!) [Şir'a]
(Büyüklerimizi saymayan, küçüklerimize acımayan bizden değildir.) [Buhari]
(Yaşlılarımıza hürmet ve ikram, Allahü teâlâya saygıdandır.) [Buhari]
(Bir müslüman kardeşine ikram eden, Allahü teâlâya ikram etmiş gibidir.) [Taberani]
(Bir genç, bir ihtiyara, yaşından dolayı hürmet ederse, onun yaşına varınca, Allahü teâlâ, ona gençleri hürmet ettirir.) [Şir'a]
İnsanlara iyilik etmek çok sevaptır. Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(İnsanların
hepsi Allah’ın ıyâli [ev halkı] gibidir. Allahü teâlânın en çok sevdiği
kimse, Onun ıyâline [insanlara] en faydalı olandır. Allahü teâlânın en
buğzettiği kimse de Onun ıyâline iyilik etmeyendir.) [Bezzar]
(Şu
iki şeyden daha iyisi yoktur: Allah’a iman ve Onun kullarına iyilik
etmek. Şu iki şeyden de kötüsü yoktur: Şirk ve insanlara kötülük
etmek.) [Deylemi]
(En iyi kimse, kendisinden hep iyilik beklenendir.) [Tirmizi]
(İyilik etmek ömrü uzatır.) [Taberani]
(Kime bir iyilik yapılırsa, o iyiliği ansın! İyiliği anmak şükür, iyiliği gizlemek nankörlüktür.) [Ebu Davud]
CEVAP
Bu konuda imam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Mübarek
Ramazan ayı, çok şereflidir. Bu ayda yapılan, nafile namaz, zikir,
sadaka ve bütün nafile ibadetlere verilen sevap, başka aylarda yapılan
farzlar gibidir. Bu ayda yapılan bir farz, başka aylarda yapılan yetmiş
farz gibidir. Bu ayda bir oruçluya iftar verenin günahları affolur.
Cehennemden azat olur. O oruçlunun sevabı kadar, ayrıca buna da sevap
verilir. O oruçlunun sevabı hiç azalmaz.
Bu ayda, emri altında
bulunanların, işlerini hafifleten, onların ibadet etmelerine kolaylık
gösteren âmirler de affolur, Cehennemden azat olur. Ramazan-ı şerif
ayında, Resulullah, esirleri azat eder, her istenilen şeyi verirdi. Bu
ayda ibadet ve iyi iş yapabilenlere, bütün sene bu işleri yapmak nasip
olur.
Bu aya saygısızlık edenin, günah işleyenin bütün senesi, günah işlemekle geçer.
Bu
ayı fırsat bilmeli, elden geldiği kadar ibadet etmelidir. Allahü
teâlânın razı olduğu işleri yapmalıdır. Bu ayı, ahireti kazanmak için
fırsat bilmelidir.
Oruçlu iken günahtan sakınmalıdır. Gözü ve
dili günahlardan koruduğumuz gibi, kulağımızı da korumamız gerekir.
Konuşulması haram olan şeyi, dinlemek de haramdır. El, ayak ve diğer
uzuvları da haramdan korumalıdır! Oruç tutup azaları ile günah işleyen,
ilaç yerine zehir içen hastaya benzer. Çünkü günah zehirdir.
İbadetlerimizin sevabını yok eder.
Kötülük veya herhangi bir
günah işledikten sonra pişman olmak ve iyilik ve ibadet etmeye devam
etmek lazımdır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Bir günah işlediğin zaman hemen arkasından bir iyilik yap, bir sevap işle ki o günahı mahvetsin!) [Beyheki]
(Nerede, ne halde bulunursan bulun, Allah’tan kork ve kötülüğün akabinde bir iyilik yap ki onu yok etsin!) [Tirmizi]
Kur'an-ı kerimde de mealen buyuruluyor ki:
(Elbette hasenat, seyyiatı yok eder.) [Hud 114]
[Hasenat, her çeşit iyilik, seyyiat ise, her çeşit kötülük demektir]
Kötü-iyi
ayrımı yapmadan herkese iyilik etmelidir! Güçsüzlere, ihtiyarlara,
muhtaçlara yardım etmek dinimizin emirlerindendir. Hadis-i şeriflerde
buyuruldu ki:
(Güçsüzlere, hastalara, yaşlılara ve küçüklere merhamet ediniz!) [Şir'a]
(Büyüklerimizi saymayan, küçüklerimize acımayan bizden değildir.) [Buhari]
(Yaşlılarımıza hürmet ve ikram, Allahü teâlâya saygıdandır.) [Buhari]
(Bir müslüman kardeşine ikram eden, Allahü teâlâya ikram etmiş gibidir.) [Taberani]
(Bir genç, bir ihtiyara, yaşından dolayı hürmet ederse, onun yaşına varınca, Allahü teâlâ, ona gençleri hürmet ettirir.) [Şir'a]
İnsanlara iyilik etmek çok sevaptır. Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(İnsanların
hepsi Allah’ın ıyâli [ev halkı] gibidir. Allahü teâlânın en çok sevdiği
kimse, Onun ıyâline [insanlara] en faydalı olandır. Allahü teâlânın en
buğzettiği kimse de Onun ıyâline iyilik etmeyendir.) [Bezzar]
(Şu
iki şeyden daha iyisi yoktur: Allah’a iman ve Onun kullarına iyilik
etmek. Şu iki şeyden de kötüsü yoktur: Şirk ve insanlara kötülük
etmek.) [Deylemi]
(En iyi kimse, kendisinden hep iyilik beklenendir.) [Tirmizi]
(İyilik etmek ömrü uzatır.) [Taberani]
(Kime bir iyilik yapılırsa, o iyiliği ansın! İyiliği anmak şükür, iyiliği gizlemek nankörlüktür.) [Ebu Davud]