Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

    Oruçta mezhep taklidi

    Ruzgar
    Ruzgar
    Moderatör


    Mesaj Sayısı : 3096
    Doğum tarihi : 19/09/69
    Kayıt tarihi : 08/12/09
    Tecrübe Puanı : 47
    Yaş : 55
    Ülke : Almanya

    Oruçta mezhep taklidi Empty Oruçta mezhep taklidi

    Mesaj tarafından Ruzgar Ptsi Ara. 21, 2009 1:19 am

    Sual: Üç sorum var:
    1- Hanefi’yim, abdest
    alırken dikkat etmeme rağmen boğazıma su kaçabiliyor. Orucum bozuluyor.
    Şafii’de bozulmuyormuş. Şafii mezhebini taklit etsem orucum bozulmuş
    olmaz mı?
    2- Şafii olan bir erkek arkadaşım var. İdrar yoluna
    pamuk konunca orucun bozulduğunu bilmiyormuş. 16 gün pamuk koymuş.
    Acaba Hanefi mezhebini taklit ederek oruçlarını kurtaramaz mı?
    3-
    Annemin dişi hep kanıyor, ağzı kan içinde kalıyor, uyurken de ağzına
    kan gitmiş olabilir. Kan yutmak orucu bozduğuna göre, sabah imsaktan
    sonra uyuyor, annem oruç tutmasın mı?
    CEVAP
    Dinimizde dört hak
    mezhep vardır. Bunlar hâşâ sözde değil, fiiliyatta da haktır. Bir
    mezhepte yapılması zor olan bir şeyi, diğer mezheplerden birini taklit
    ederek yapmak bütün İslam âlimlerine göre caiz, hatta lazım olur.
    Maalesef piyasada üç grup insan var.
    Birincisi: Hem mezhepleri kabul
    etmezler, hem de hangi mezhebin hükmü kolay ise ona göre hareket
    ederler. Mesela derisinden kan çıkınca Şafii’de bozmaz diyerek o
    hükümle amel eder, kadına dokununca Şafii’de bozsa da Hanefi’de bozmaz
    diyerek bir mezhebe göre hareket etmez. Buna telfîk denir, caiz
    değildir, haramdır. Bu yol ifrattır.

    İkincisi: Din cahili
    kimselerdir, üstelik dindar görünürler. İslam âlimlerinin aksine, hak
    mezheplerin fiiliyatta hak olduklarını ve ihtiyaç veya zaruret olunca
    başka bir hak mezhebi taklit etmenin dinde bir rahmet olduğunu kabul
    edemezler. Bu yol tefrittir.

    Üçüncüsü: İfrat ve tefritten
    uzak, orta yolu tutan kimseler, ihtiyaç halinde, İslam âlimlerinin
    bildirdiği şekilde, kendi mezhebinde yapması zor olan işlerde hak olan
    diğer mezhepten birini taklit ederler. Doğru yolda olanlar bunlardır.

    Şimdi suallere kısaca cevap verelim:
    1-
    Bir mezhep ihtiyaç halinde taklit edilince, o hususta o mezhebin mümkün
    olan bütün şartlarına uymak gerekir. Şafii mezhebini oruçta taklit
    eden, Şafii’nin orucun farzlarına ve orucu bozanlarına da dikkat etmesi
    gerekir. Bu takdirde taklidi sahih olur. Şafii mezhebi taklit edilirse,
    abdest alırken dikkat etmesine rağmen elde olmadan boğaza su kaçarsa,
    orucu bozulmuş olmaz.

    2- Şafii’de, idrar yoluna pamuk koymanın
    orucunu bozduğunu bilmeyen bir Şafii, o halde oruçlarını tutsa,
    sonradan orucu bozduğunu öğrense, “Bu oruçlarımı Hanefi mezhebine uygun
    olarak tuttum” diye niyet ederse, oruçları sahih olur. Oruçları Hanefi
    mezhebinin bütün şartlarına uygun olmasa bile, başka çare olmadığı
    için, yani zaruret olduğu için, Hanefi mezhebine uygun tutmuş sayılır.
    Bunun gibi, diş dolgusunun Hanefi mezhebinde gusle mani olduğunu
    bilmeden yıllarca namaz kılsa, sonra durumu öğrense, “Bu namazlarımı
    Maliki mezhebine göre kıldım” dese, namazları sahih olur. Kıldığı
    namazlar Maliki mezhebinin bütün şartlarına uygun olmasa bile, başka
    çare olmadığı için, yani zaruret olduğu için, namazlarını Maliki
    mezhebine uygun kılmış sayılır.

    3- Her mezhepte elde olmadan
    yapılan şeylerin orucu bozması farklıdır. Mesela Şafii’de, mübalağa
    etmedikçe, abdest alırken boğaza su kaçması orucu bozmaz. Hanefi’de
    ağzından veya burnundan boğazına toz, duman, sinek kaçsa, başkalarının
    içtiği sigaranın dumanı gelerek, ağzına, burnuna girmesinden sakınmak
    mümkün olmasa orucu bozmaz. Hanbeli mezhebinde, istemeden kan yutmak
    gibi elde olmayan hususlar orucu bozmaz. Bu durumda olan kimse, Hanbeli
    mezhebini taklit ederse oruçları sahih olur.

    Bir aylık oruca niyet
    Sual:
    Ramazanın başında, ramazanın sonuna kadar oruç tutacağıma niyet ettim.
    Ondan sonra niyet etmeden oruçlarımı tuttum. Sonradan her gün için ayrı
    niyet edilmesi gerektiğini öğrendim. Bu oruçlarımı kaza etmem mi
    gerekir?
    CEVAP
    Her gün ayrı ayrı niyet etmek gerekir. Fakat illâ
    dil ile söylemek gerekmez. Mesela, sahura kalkmak niyettir. Yarın oruç
    tutacağım diye düşünmek niyettir. Sahura kalkıp oruç tutmak niyetiyle
    yatan kimse sahura kalkamasa bile, ertesi günü oruç tutmaya niyet
    ettiği için, yine oruç için niyet etmiş olur.

    Buna benzer niyet
    olabilecek hiçbir şey yoksa, Maliki mezhebi taklit edilir. Maliki
    mezhebinde, Ramazanın başında bir kere niyet etmek yetişir. (O
    oruçları, Maliki mezhebine göre tuttum) derseniz, kaza etmeniz
    gerekmez.

    Lavman orucu bozar
    Sual: Hastayım, oruç
    tutabiliyorum. Ancak şiddetli kabızlık çekiyorum. Gündüz oruçlu iken
    lavman yapılarak dışarı çıkabiliyorum. Lavman orucu bozuyor. Kaza mı
    kefaret mi gerekir?
    CEVAP
    Sadece kaza gerekir. Böyle ihtiyaç
    hallerinde sıkıntımızdan kurtulmak için, ibadetlerimizi aksatmamak için
    dört hak mezhepten biri caiz diyorsa, bozmaz diyorsa o mezhep taklit
    edilmelidir. Mesela, Maliki mezhebinde lavman yapmak orucu bozmaz.
    Hasta olduğunuza göre, Maliki’yi taklit ederek lavman yaptırır, oruca
    devam edersiniz.

    Niyeti unutan Şafii
    Sual: Şafii
    mezhebindeyim. Akşam niyet etmeden yattım. Uyanınca güneşin doğduğunu
    gördüm. Şafii’de imsaktan önce niyet etmek şart. Bu durumda Hanefi’yi
    taklit edip oruca devam edebilir miyim?
    CEVAP
    Elbette taklit
    etmek gerekir. Sadece o gün Hanefi’ye uygun oruç tutulur. Bugünkü
    orucumu Hanefi mezhebine uyarak tutuyorum denir.

    Geçmiş yılların orucu
    Sual:
    Diş dolgusu sebebiyle gusülsüz oruç tuttum. (Oruç tuttuğum yıllardaki
    gusülleri Şafii’ye veya Maliki’ye göre aldım) demek gerekir mi?
    CEVAP
    Evet, hem tevbe gerekir, hem de böyle niyet etmeli!

    Kadın ve oruç
    Sual: Bir ihtiyaç halinde, oruçlu bir kadın, parmağını ön ve arkaya sokarsa orucu bozulur mu?
    CEVAP
    Hanefi
    mezhebinde parmak kuru ise orucu bozmaz, yaş ise bozar. Şafii’de kuru
    da olsa bozar. Hanbeli’de, yaş da olsa bozmaz. Böyle yapmaya mecbur
    kalınan durumlarda, Hanbeli mezhebi taklit edilerek oruca devam edilir.

    Guslederken içeri su kaçsa
    Sual: Cünüplükten guslederken içeri su kaçsa oruç bozulur mu?
    CEVAP
    Su
    kaçarsa bozulur. Hanbeli’de ise, gusül için denize bile girse, ağzından
    burnundan veya alttan içeri su girse yine oruç bozulmuş olmaz. Elde
    olmayan böyle durumlarda, oruçlarımızı kurtarmak için, Hanbeli
    mezhebini taklit edersek, oruçlarımız bozulmuş olmaz.

      Forum Saati C.tesi Kas. 23, 2024 10:40 am