Vekilin ihrama girerken emreden kimse için kalb
ile niyet etmesi şarttır. Hac borcu olan kimsenin, öldükten sonra kendi
için hac yapacak vekilin adını bildirerek vasi olan kimseye emir
vermesi lazımdır. Meyyit veya meyyitin vasi yaptığı yabancı kimse,
vârislerden birini, diğer vârisler izin vermedikçe, vekil yapamaz. Bir
kimse izin vermeden, başkasının, bunun yerine hacca gönderilmesi caiz
değildir. Yalnız vâris, ölen akrabası, vasiyet etmemiş, yani hac parası
ayırmamış ise kendine miras kalan para ile, onun yerine hacca gidebilir
veya başkasını gönderebilir. Böylece anasını ve babasını hac borcundan
kurtarmış olur. Kendine de farz olmuş ise, kendi için, ayrıca gitmesi
lazımdır.
İstanbul’da bulunan bir kimsenin babası Erzurum’da
sakin iken vefat etse, babası vasiyet etmedi ise, babası için birini
vekil göndermek isterse, Erzurum’dan göndermesi farzdır. Başka yerden
göndermesi Hanefi’de caiz değildir. Şafii mezhebinde Mikât dışındaki
her yerden göndermesi caizdir. Hatta hacca giden birine para vererek,
Mekke-i Mükerreme de bir vekil bulup, babası için, buna Mikâttan hac
yaptırtması Şafii’de caizdir. Hanefi olanlar, paraları az ise, Şafii
mezhebini taklit ederek, vasiyet etmemiş ana ve baba ve yakınları için
Mekke’de vekil tutabilirler. Fakat, parayı verirken, Şafii mezhebini
taklit ediyorum diye niyet etmesi lazımdır.
Sual: Zengin dul bir kadının hacca götürecek erkek mahremi bulunmazsa, hac kendinden sakıt olur mu?
CEVAP
Hacca götürecek mahremi yoksa vefatından sonra vekil gönderilmesi için vasiyet eder.
ile niyet etmesi şarttır. Hac borcu olan kimsenin, öldükten sonra kendi
için hac yapacak vekilin adını bildirerek vasi olan kimseye emir
vermesi lazımdır. Meyyit veya meyyitin vasi yaptığı yabancı kimse,
vârislerden birini, diğer vârisler izin vermedikçe, vekil yapamaz. Bir
kimse izin vermeden, başkasının, bunun yerine hacca gönderilmesi caiz
değildir. Yalnız vâris, ölen akrabası, vasiyet etmemiş, yani hac parası
ayırmamış ise kendine miras kalan para ile, onun yerine hacca gidebilir
veya başkasını gönderebilir. Böylece anasını ve babasını hac borcundan
kurtarmış olur. Kendine de farz olmuş ise, kendi için, ayrıca gitmesi
lazımdır.
İstanbul’da bulunan bir kimsenin babası Erzurum’da
sakin iken vefat etse, babası vasiyet etmedi ise, babası için birini
vekil göndermek isterse, Erzurum’dan göndermesi farzdır. Başka yerden
göndermesi Hanefi’de caiz değildir. Şafii mezhebinde Mikât dışındaki
her yerden göndermesi caizdir. Hatta hacca giden birine para vererek,
Mekke-i Mükerreme de bir vekil bulup, babası için, buna Mikâttan hac
yaptırtması Şafii’de caizdir. Hanefi olanlar, paraları az ise, Şafii
mezhebini taklit ederek, vasiyet etmemiş ana ve baba ve yakınları için
Mekke’de vekil tutabilirler. Fakat, parayı verirken, Şafii mezhebini
taklit ediyorum diye niyet etmesi lazımdır.
Sual: Zengin dul bir kadının hacca götürecek erkek mahremi bulunmazsa, hac kendinden sakıt olur mu?
CEVAP
Hacca götürecek mahremi yoksa vefatından sonra vekil gönderilmesi için vasiyet eder.