Sual: Bazıları, şeytan taşlamanın aslı olmadığını
söylüyorlar. Bu hususta hadis var mıdır?
CEVAP
Bir şeyin aslı olması için
mutlaka hadis-i şerif ile bildirilmesi lazım değildir. Dinimizde dört delil
vardır. Bunların birisinde varsa, başka delil aranmaz. Bütün fıkıh kitaplarında
şeytan taşlamanın vacip olduğu bildirilmektedir.
Bu hususta birkaç
hadis-i şerif şöyle:
(Ya Resulallah, bu taşları şeytana atmaktaki mükafatımız
nedir?) diye sorana, buyurdu ki:
(Bunun mükafatını, en çok muhtaç olduğun
Kıyamette, Rabbinin katında bulacaksın!) [Taberani]
(İbrahim
aleyhisselam, hac yapmaya geldiği vakit, ilk cemrede [şeytan taşlama yerinde]
yolunu kesen şeytana yedi taş attı. Şeytan yere battı. İkinci cemrenin yanında
görünce yine yedi taş attı. Şeytan yine yere battı. Üçüncü taşlama yerinde
şeytanı tekrar görünce, yedi taş atıp onu yerin dibine geçirdi.) [Hakim, İbni
Huzeyme]
Resulullah efendimizin şeytan taşlamaya yaya gidip geldiği
Tirmizi’deki hadis-i şerifte bildirilmektedir.
Sual: Her yıl şeytan
taşlanırken, izdiham oluyor, insanlar ölüyor. Buna çare olarak şeytan gece
taşlanamaz mı? Başka bir yol bulunamaz mı, bir tedbir alınamaz
mı?
CEVAP
Her türlü tedbir alınabilir. Gece de taş atılabilir. Ancak
organize edecek bir güvenliğe ihtiyaç vardır. Sadece bir taraftan girip öte
taraftan çıkılsa yine gerekli tedbir alınmış olur. Gelenlerle gidenler aynı yolu
paylaşınca izdihama sebep oluyor. Tavafta da tedbir alınmıyor. Kadın erkek,
hasta sağlam karışık oluyor. Halbuki belli saatlerde kadınlar, yine belli
saatlerde erkekler ziyaret etse rahat olur. İstanbul’da Hırka-i şerifte
kadınların saati ayrı, erkeklerin saati ayrıdır. Tavafta da böyle
yapabilirler.
Şeytana taş atarken yürüyen merdivenler gibi şeritler
yapılabilir, metro, tren, tramvay yapılabilir. Bir taraftan girip öteki taraftan
çıkarlar. Hiç izdiham olmaz. Çözüm istense çare çoktur. Gece de taş atmak
caizdir. Dinimizin hükmü aşağıda bildirilmiştir:
Mina’da, bayram günleri
üç gün şeytan taşlanır. Bayramın birinci günü Mina’da, Cemre-i Akabe [Büyük
Şeytan] denilen yerde iki buçuk metreden veya daha uzaktan Cemre [Büyük Şeytan]
yerini gösteren duvarın dibine nohut kadar yedi taş atılır. Ertesi sabaha kadar
caiz ise de, o gün öğleden önce atmak sünnettir. Bayramın ikinci günü, öğle
namazından sonra üç ayrı yerde, yedişer taş atılır. Mescid-i Hıf'e yakın olandan
başlanır. Önce küçük şeytan, sonra orta şeytan ve büyük şeytana yedi taş atılır,
toplam 21 taş eder.
Bayramın üçüncü günü de böyle yedişer taş atılır ki,
hepsi 49 taş olur. [Aynen ikinci günkü gibi.] Bu taşları öğleden önce atmak
mekruhtur. [Birinci gün öğleden önce atılır, ikinci ve üçüncü gün öğleden sonra
atılır.]
Üçüncü günü güneş batmadan önce, Mina’dan ayrılınır. Dördüncü
gün de Mina’da kalıp, sabahtan güneşin batışına kadar dilediği zaman 21 taş daha
atmak müstehabdır. [Küçük, orta ve büyük şeytana yedişer taş atılır.]
Dördüncü günü sabaha kadar Mina’da kalıp da taş atmadan ayrılırsa, ceza
olarak koyun kesmek gerekir. (S. Ebediyye)
söylüyorlar. Bu hususta hadis var mıdır?
CEVAP
Bir şeyin aslı olması için
mutlaka hadis-i şerif ile bildirilmesi lazım değildir. Dinimizde dört delil
vardır. Bunların birisinde varsa, başka delil aranmaz. Bütün fıkıh kitaplarında
şeytan taşlamanın vacip olduğu bildirilmektedir.
Bu hususta birkaç
hadis-i şerif şöyle:
(Ya Resulallah, bu taşları şeytana atmaktaki mükafatımız
nedir?) diye sorana, buyurdu ki:
(Bunun mükafatını, en çok muhtaç olduğun
Kıyamette, Rabbinin katında bulacaksın!) [Taberani]
(İbrahim
aleyhisselam, hac yapmaya geldiği vakit, ilk cemrede [şeytan taşlama yerinde]
yolunu kesen şeytana yedi taş attı. Şeytan yere battı. İkinci cemrenin yanında
görünce yine yedi taş attı. Şeytan yine yere battı. Üçüncü taşlama yerinde
şeytanı tekrar görünce, yedi taş atıp onu yerin dibine geçirdi.) [Hakim, İbni
Huzeyme]
Resulullah efendimizin şeytan taşlamaya yaya gidip geldiği
Tirmizi’deki hadis-i şerifte bildirilmektedir.
Sual: Her yıl şeytan
taşlanırken, izdiham oluyor, insanlar ölüyor. Buna çare olarak şeytan gece
taşlanamaz mı? Başka bir yol bulunamaz mı, bir tedbir alınamaz
mı?
CEVAP
Her türlü tedbir alınabilir. Gece de taş atılabilir. Ancak
organize edecek bir güvenliğe ihtiyaç vardır. Sadece bir taraftan girip öte
taraftan çıkılsa yine gerekli tedbir alınmış olur. Gelenlerle gidenler aynı yolu
paylaşınca izdihama sebep oluyor. Tavafta da tedbir alınmıyor. Kadın erkek,
hasta sağlam karışık oluyor. Halbuki belli saatlerde kadınlar, yine belli
saatlerde erkekler ziyaret etse rahat olur. İstanbul’da Hırka-i şerifte
kadınların saati ayrı, erkeklerin saati ayrıdır. Tavafta da böyle
yapabilirler.
Şeytana taş atarken yürüyen merdivenler gibi şeritler
yapılabilir, metro, tren, tramvay yapılabilir. Bir taraftan girip öteki taraftan
çıkarlar. Hiç izdiham olmaz. Çözüm istense çare çoktur. Gece de taş atmak
caizdir. Dinimizin hükmü aşağıda bildirilmiştir:
Mina’da, bayram günleri
üç gün şeytan taşlanır. Bayramın birinci günü Mina’da, Cemre-i Akabe [Büyük
Şeytan] denilen yerde iki buçuk metreden veya daha uzaktan Cemre [Büyük Şeytan]
yerini gösteren duvarın dibine nohut kadar yedi taş atılır. Ertesi sabaha kadar
caiz ise de, o gün öğleden önce atmak sünnettir. Bayramın ikinci günü, öğle
namazından sonra üç ayrı yerde, yedişer taş atılır. Mescid-i Hıf'e yakın olandan
başlanır. Önce küçük şeytan, sonra orta şeytan ve büyük şeytana yedi taş atılır,
toplam 21 taş eder.
Bayramın üçüncü günü de böyle yedişer taş atılır ki,
hepsi 49 taş olur. [Aynen ikinci günkü gibi.] Bu taşları öğleden önce atmak
mekruhtur. [Birinci gün öğleden önce atılır, ikinci ve üçüncü gün öğleden sonra
atılır.]
Üçüncü günü güneş batmadan önce, Mina’dan ayrılınır. Dördüncü
gün de Mina’da kalıp, sabahtan güneşin batışına kadar dilediği zaman 21 taş daha
atmak müstehabdır. [Küçük, orta ve büyük şeytana yedişer taş atılır.]
Dördüncü günü sabaha kadar Mina’da kalıp da taş atmadan ayrılırsa, ceza
olarak koyun kesmek gerekir. (S. Ebediyye)