Sual: Dört halifeye ve diğer Eshab-ı kiramın
hiçbirine "hacı" denmediği halde, şimdi hacca gidip gelene "hacı" denmesi,
bid'at değil midir?
CEVAP
Bir kimse, bariz olan lakabı ile çağrılır. Bir
toplumda herkes edepli olsa, falanca da edeplidir denmez. Herkes namaz kılsa,
namaz kılan kimseyi, "musalli" diye çağırmaya lüzum yoktur. Bir ülkede herkes
gazi olsa, birini "gazi" diye çağırmak manasız olur. Bunun gibi, Eshab-ı kiramın
tamamı hacı olduğu için herbirine ayrı ayrı hacı demek hoş olmaz. Herkes bariz
vasfı ile çağrılır.
Her devirde hacılara "hacı" denmiştir. Fakat ilk
zamanlar hacı çok olduğu için hacı ismi ile çağırmak meşhur olmamıştır. Bunun
için hacıya hacı demek bid'at değildir.
Hacılarla ilgili hadis-i
şeriflerden birkaçı şöyle:
(Hacı, ehlinden ayrılıp da 3 gün yol gidince,
doğduğu günkü gibi günahsız olur.) [Ebu Davud]
(Bir hacı ile
karşılaşınca, ona selam ver, onunla müsafeha et, eve girmeden önce, senin için
dua, istiğfar etmesini iste; çünkü hacı, mağfiret olmuş kimsedir.)
[Taberani]
(Hacı, Allah yolundadır. Hac yolunda sarf ettiği mal için bire
700 sevap alır.) [Taberani]
(Kim, bir hacıyı techiz etse, aile efradına
sahip çıksa, onunla aynı sevaba kavuşur. Diğerinin sevabından da hiçbir eksilme
olmaz.) [Beyheki]
(Hacı, yakınlarından 400 kişiye şefaat eder.)
[Ramuz]
Hacıya hacı demekte mahzur olmadığı gibi, hacı olmayan birine de
ikram için "hacı amca", "hacı dayı" “hacı teyze” demekte de mahzur
yoktur.
hiçbirine "hacı" denmediği halde, şimdi hacca gidip gelene "hacı" denmesi,
bid'at değil midir?
CEVAP
Bir kimse, bariz olan lakabı ile çağrılır. Bir
toplumda herkes edepli olsa, falanca da edeplidir denmez. Herkes namaz kılsa,
namaz kılan kimseyi, "musalli" diye çağırmaya lüzum yoktur. Bir ülkede herkes
gazi olsa, birini "gazi" diye çağırmak manasız olur. Bunun gibi, Eshab-ı kiramın
tamamı hacı olduğu için herbirine ayrı ayrı hacı demek hoş olmaz. Herkes bariz
vasfı ile çağrılır.
Her devirde hacılara "hacı" denmiştir. Fakat ilk
zamanlar hacı çok olduğu için hacı ismi ile çağırmak meşhur olmamıştır. Bunun
için hacıya hacı demek bid'at değildir.
Hacılarla ilgili hadis-i
şeriflerden birkaçı şöyle:
(Hacı, ehlinden ayrılıp da 3 gün yol gidince,
doğduğu günkü gibi günahsız olur.) [Ebu Davud]
(Bir hacı ile
karşılaşınca, ona selam ver, onunla müsafeha et, eve girmeden önce, senin için
dua, istiğfar etmesini iste; çünkü hacı, mağfiret olmuş kimsedir.)
[Taberani]
(Hacı, Allah yolundadır. Hac yolunda sarf ettiği mal için bire
700 sevap alır.) [Taberani]
(Kim, bir hacıyı techiz etse, aile efradına
sahip çıksa, onunla aynı sevaba kavuşur. Diğerinin sevabından da hiçbir eksilme
olmaz.) [Beyheki]
(Hacı, yakınlarından 400 kişiye şefaat eder.)
[Ramuz]
Hacıya hacı demekte mahzur olmadığı gibi, hacı olmayan birine de
ikram için "hacı amca", "hacı dayı" “hacı teyze” demekte de mahzur
yoktur.