Sual: Bazı kimseler, “Şafii’de kadınlar, başka
kadınlarla hacca gidebildiği için Hanefi kadınlar da, yanında mahrem
bir erkek olmadan, Şafii’yi taklit ederek hacca gidebilir” diyorlar.
Bir kadın, mahremsiz hacca gidebilir mi?
CEVAP
Bir kadın,
mahremsiz hacca gidemez. Ancak ebedi mahrem akrabasından fasık ve
mürted olmayan akıl baliğ veya mürâhık bir erkekle kocası ile beraber
hacca gidebilir. Hadis-i şerifte, (Kadın, yanında bir mahremi olmadan
hacca gidemez) buyuruldu. (Bezzar)
Hanefi mezhebinde olan
kadınların Şafii mezhebini taklit ederek mahremsiz hacca gitmeleri caiz
değildir. Bir Hanefi’nin Şafii mezhebini taklit etmesi, ancak bir farzı
yaparken veya haramdan sakınırken karşılaştığı sıkıntıdan kurtulması
için caiz olur. Caiz olduğu zaman da, taklit edilen mezhebin o
husustaki bütün şartlarına uymak lazım olur. Haccın hepsini Şafii
mezhebine göre yapmaları lazım olur. Kadının mahreminin hac yolunda
ölmesi, Şafii’yi taklit etmesi için özür olur.
Erkeksiz kadın
hacca gidemez. Giderse, haccı sahih olur ise de, haramdır. Erkeği ile
gidince de, otelde, tavafta, say’da ve taş atarken, erkekler arasına
karışması haccın sevabını giderdiği gibi, büyük günaha da girer. Ebedi
mahrem erkeği bulunmayan kadın, ihtiyarlayınca, göremez olunca veya iyi
olmayacak bir hastalığa yakalanınca, yerine vekil gönderir. Daha önce
göndermez.
Sual: Bazıları, 3 kadının bir arada hacca gidebileceğini söylüyorlar. Dinimizde böyle bir şey var mıdır?
CEVAP
Dinimizde
böyle bir şey yoktur. (Üç kadın hacca gider) demek dinimize aykırıdır.
Kadınlar ne kadar çok olursa olsun, Hanefi’de mahremsiz hacca gidemez.
Sual: Bir kadın, eniştesi veya kayınbiraderi ile, uzun yola çıkabilir mi ve hacca gidebilir mi?
CEVAP
Enişte
ve kayınbirader, mahrem akraba olmadığı için bunlarla yalnız kalmak
günah olduğu gibi uzun yola gitmek de caiz değildir. Hadis-i şeriflerde
buyuruldu ki:
(Allah’a ve ahirete inanan bir kadının, yanında
babası veya oğlu veya kocası veya erkek kardeşi veya bir mahremi
olmadan üç günlük ve daha fazla bir yola gitmesi helal olmaz.) [Buhari]
(Kocası veya mahremi olmayan müslüman bir kadının hacca gitmesi helal olmaz.) [Taberani]
Ancak
bir zaruret veya ihtiyaç olunca, mesela mahrem kimse bulamayıp sefere
de çıkmak lazım olunca, yanında mahrem erkekleri bulunan saliha
hanımlarla beraber gitmek caiz olur. Fasık akraba yerine, salih olan
yabancılar tercih edilir. Salih kimse, insanın düşmanı bile olsa, haram
işlemekten korktuğu için malımıza, canımıza, ırzımıza zarar vermez.
Seferde olan bir hanım ise, yanında mahrem akrabası olmasa da, beyinin
ikamet ettiği yere gelebilir.
Sual: Geçen sene bazı şirketler, kadınlar beraber olunca fizana da gidebilirler diyerek bizi hacca götürdüler. Uygun oldu mu?
CEVAP
Hayır. Peygamber efendimiz gidemez buyuruyor. Yanlış yapmışsınız, tevbe etmeniz gerekir.
Sual: Kadın Almanya’dan Türkiye’ye yalnız gidebiliyor da hacca niye gidemesin?
CEVAP
Bir
kadın, zaruretsiz 104 kilometreden uzağa gidemez. Giden varsa günah
işliyor demektir. Fakat götürecek kimsesi yoksa veya gidecek durumda
değilse, salih bir kimse ile memleketine gidebilir, fakat hacca, umreye
gidemez.
Sual: Dul bir kadının hacca gidebilmesi için bir erkekle nikahlanması dinimizde var mıdır?
CEVAP
Öyle
bir şey yok. Hacca gidebilmek için birisi ile evlenmek gerekmez. Ama
illa gideceğim derse, dul bayan, boşanma hakkı kendi elinde olmak üzere
nikah yapabilir, muvakkat nikah değil. Normal nikah yapabilir. Gelince
kocasını boşayabilir. Boşamak üzere nikah olmaz. Normal nikah yapılır,
hacdan gelince boşanır veya boşanmaz onun bileceği iş.
Sual: Dul bir kadın, amcası veya dayısı ile nikahlanıp hacca gidebilir mi?
CEVAP
Amcası,
dayısı onun ebedi mahrem akrabasıdır, babası gibidir. Beraber
gidebilirler. Amca ile dayı ile evlenilmez. Evlenen kâfir olur.
Sual: Annem, hacca gidince, kalabalıktan dolayı, haram işlememek için tavaf yapamazsa, orada beni vekil edebilir mi?
CEVAP
Vekil
edemez. Haram işleyerek de tavaf yapmaz. Bir yolunu bulmalıdır.
Bulamazsa ben hac etmeden ölürsem yerime vekil gönderin diye vasiyet
eder.
Sual: Yaşlı kadın, yaşlı ve salih erkekle umreye de gidebilir mi?
CEVAP
Sefere gider, umreye gidemez.
Sual: Hacda haram işlemeden haccedemiyen kadın, ne yapar?
CEVAP
Haram işlemeden hac yapmaya çalışır. Haram işlemeden hac yapamazsa, vasiyet etmelidir. Şöyle vasiyet yapabilir:
(Ölene kadar hacca gidemezsem, yerime vekil gönderin.) [Ukud-üd-dürriyye]
Sual: Hanımın nisabın üstünde bileziği var. Hacca gitmesi farz mıdır?
CEVAP
Parası olmak kâfi değildir. Hacca götürüp getirecek mahreminin bulunması da şarttır.
Sual:
Kadınlar ihrama girdikleri elbiseyi, ihramdan çıkıncaya kadar
çıkarmamaları mı gerekiyor, mesela otelde iken başları açık
durabilirler mi?
CEVAP
Durabilirler.
Sual: Muayyen hâli yüzünden ziyaret tavafını yapamayan kadın ne yapar?
CEVAP
Temizlendikten sonra yapar.
Sual: Hayzlı veya nifaslı kadın tavafı, sa’yi temizlenince, ömrünün sonuna kadar senenin herhangi bir ayında yapabilir mi?
CEVAP
Evet. Fakat geciktirmemelidir.
Sual: Hac yolcuğunda, kadınların erkeklerin yanında abdest almaları uygun mudur?
CEVAP
Harama
önem vermemek çok tehlikelidir. Başkasının yanında, avret yerini
açmadan su ile istinca yapamayan kimse, pislik fazla olsa bile, su ile
istincadan vaz geçer. Avret yerini açmaz. Namazı öyle kılar. Açarsa,
haram işlediği için fasık olur.
Tenha bir yer bulununca su ile
istinca yapar ve namazını iade eder. Gusledecek kimse de tenha yer
bulamazsa, teyemmüm eder. Çünkü bir emri yapmak, bir haram işlemesine
sebep olursa, haram işlememek için, o emir terk edilir, yapılmaz.
(Redd-ül Muhtar)
Sual: Dul bir kadının mahremleri yoksa hacca
mahremsiz gidebilir deniyor. Bir de hacda tavaf ederken kalabalıktan
sıkışma oluyor, kadın erkek birbirine dokunsa da, zaruret olduğu için
haram olmaz deniyor. Ayrıca hacda kadın yabancı erkeklerin yanında
kollarını açarak abdest alabilir, necaset varsa temizleyebilir, hacda
günah olmaz diyorlar. Bunlar doğru mudur?
CEVAP
Hiç birisi doğru
değildir. Çünkü haramdan kaçmak, farzı yapmaktan önce gelir. Hadis-i
şerifte, (Ufacık bir günahtan kaçınmak, bütün cin ve insanların
ibadetleri toplamından daha iyidir) buyuruldu. Haramdan kaçmanın
sevabı, farzları yapmanın sevabından daha fazladır. Haram işleyerek
farz yapılmaz. Farz ile haram bir araya gelince, yani farzı işlerken
haram işlemek mecburiyeti olunca, haram işlememek için farz tehir
edilir.
Sual: Bayan bir yazar, (Mahrem erkek akrabası olmadan
kadın niye hacca gidemez ki? Âdetli iken niçin harem-i şerife giremez
ve tavaf edemez ki? Mevlüt efendi, mazeretli kadının Kâbe’yi tavaf
edemeyeceğini söylüyor. Tanrı tavaf hakkını yalnız erkeğe verecek kadar
adaletsiz midir? Diyelim ki kadın, hac esnasında regl oldu, ertesi sene
gidince yine regl oldu, ne olacak?) diyor. (Dinin emrini bildirenlerin
hepsinin psikologa ihtiyacı var) diyor. Buna nasıl cevap vermeli?
CEVAP
Önce günlük işlerden örnek verelim:
Türkiye’de
oy kullanma yaşı 18’dir. Milletvekili seçilme yaşı 30’dur. Şimdi 17
yaşındaki bir gencin, (18 yaşındaki gençler, oy kullanıyorlar da, ben
niçin oy kullanamıyorum. Bu ne adaletsizlik) demeye hakkı var mıdır?
Yirmi yaşındaki bir gencin de, (otuz yaşındakiler milletvekili adayı
olurken, ben niye olamıyorum) demesi acaba normal midir? Bir avukatın,
(Bana niçin doktorluk yaptırmıyorlar) demesi, bir doktorun da, (Bana
niçin avukatlık yaptırmıyorlar. Böyle adalet olmaz) demesi normal
midir? Asıl böyle diyenler psikologluk değil midir? Birçok ülke,
pasaportu olmayan kimseyi, geri çeviriyor, ülkesine koymuyor.
Pasaportsuz birinin, (Herkes gidiyor, beni niye koymuyorlar? Bu ne
adaletsizlik) demesi elbette yanlıştır.
Dinin sahibi de Allahü
teâlâdır. Kuralları koyan Odur. Kur’an-ı kerimi gönderen Odur. Kur’an-ı
kerimi hadis-i şerifleriyle açıklayan Onun Peygamberidir.
En büyük Peygamberi Muhammed aleyhisselam buyuruyor ki:
(Allahü
teâlâya ve ahiret gününe inanan bir kadının, yanında babası veya oğlu
veya kocası veya erkek kardeşi veya bir mahremi olmadan üç günlük ve
daha fazla bir yola gitmesi helal olmaz.)
[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-ı Buhari hazretleri bildirmektedir.]
(Kocası veya mahremi olmayan müslüman bir kadının, hacca gitmesi helal olmaz.)
[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-ı Taberani hazretleri bildirmektedir.]
(Kadın, yanında bir mahremi [nikah düşmeyen erkek akrabası] olmadan hacca gidemez.)
[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-ı Bezzar hazretleri bildirmektedir.]
Bayan
yazar bunları bilmeyebilir. Bilmediği de meydandadır. Bilmediği
konuları ele alıp da, bilenlerin yanında gülünç duruma düşmesi akıl
kârı mıdır? Regl olan bir kadının namaz kılmaması, oruç tutmaması ve
tavaf yapmaması Mevlüt efendinin düşüncesi değildir. Kadının muayyen
özürlü iken Harem-i şerife girememesi de, şu veya bu yazarın fikri
değildir. Bunlar Allah’ın bildirdiği hükümdür. Bunları kimse
değiştiremez. Pasaportsuz yabancı bir ülkeye gidilemediği gibi, temiz,
abdestli olmayan da Harem-i şerife giremez.
Bu konuda Allah’ın sevgili Peygamberi buyuruyor ki:
(Hayzlı [regl, âdetli olan] kadın namaz kılamaz.)
[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-ı Ebu Davud hazretleri bildirmektedir.]
(Kâbe’yi
tavaf etmek, namaz kılmak gibidir. Namaz kılarken abdestli olmak
gerektiği gibi, Kâbe’yi tavaf ederken de abdestli olmak gerekir.)
[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-ı Tirmizi hazretleri bildirmektedir.]
(Cünüp ile hayzlı veya nifaslı kadına mescide, camiye, harem-i şerife girmek helal olmaz.)
[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-ı Muhammed ibni Mace hazretleri bildirmektedir.]
Kadın,
tavaf ederken regl olursa, en fazla on gün bekler. Temizlenince tavaf
eder. Ertesi sene gelmesine gerek yoktur. Telbiye sırasında sesini
yükseltmemesi de yine dinimizin emridir.
Sual: (Çok ihtiyar
kadın mahremsiz sefere gidebilir) hükmünü yanlış anlayıp, salih
kimselerle hacca gittim. Hâlbuki Hanefi’ye göre, mahremsiz gitmek caiz
değilmiş. Mahremsiz hacca gitme günahından kurtulmak için, (Şafii
Mezhebine göre gittim) diye niyet etsem, günahtan kurtulur muyum?
CEVAP
Şafii
mezhebi taklit edilerek, farz olan hacca da gidilmez. Ancak, bilmeden
gidilmişse, (Şafii mezhebine göre gittim) diye niyet edilince,
mahremsiz gitme günahından kurtulmuş olunur.
Sual: Şafii mezhebinde, kadınlar, mahremsiz nafile hacca ve sefere gidemez mi?
CEVAP
Evet, gidemezler. Sadece farz olan hacca, kadınlarla birlikte gidebilirler.
kadınlarla hacca gidebildiği için Hanefi kadınlar da, yanında mahrem
bir erkek olmadan, Şafii’yi taklit ederek hacca gidebilir” diyorlar.
Bir kadın, mahremsiz hacca gidebilir mi?
CEVAP
Bir kadın,
mahremsiz hacca gidemez. Ancak ebedi mahrem akrabasından fasık ve
mürted olmayan akıl baliğ veya mürâhık bir erkekle kocası ile beraber
hacca gidebilir. Hadis-i şerifte, (Kadın, yanında bir mahremi olmadan
hacca gidemez) buyuruldu. (Bezzar)
Hanefi mezhebinde olan
kadınların Şafii mezhebini taklit ederek mahremsiz hacca gitmeleri caiz
değildir. Bir Hanefi’nin Şafii mezhebini taklit etmesi, ancak bir farzı
yaparken veya haramdan sakınırken karşılaştığı sıkıntıdan kurtulması
için caiz olur. Caiz olduğu zaman da, taklit edilen mezhebin o
husustaki bütün şartlarına uymak lazım olur. Haccın hepsini Şafii
mezhebine göre yapmaları lazım olur. Kadının mahreminin hac yolunda
ölmesi, Şafii’yi taklit etmesi için özür olur.
Erkeksiz kadın
hacca gidemez. Giderse, haccı sahih olur ise de, haramdır. Erkeği ile
gidince de, otelde, tavafta, say’da ve taş atarken, erkekler arasına
karışması haccın sevabını giderdiği gibi, büyük günaha da girer. Ebedi
mahrem erkeği bulunmayan kadın, ihtiyarlayınca, göremez olunca veya iyi
olmayacak bir hastalığa yakalanınca, yerine vekil gönderir. Daha önce
göndermez.
Sual: Bazıları, 3 kadının bir arada hacca gidebileceğini söylüyorlar. Dinimizde böyle bir şey var mıdır?
CEVAP
Dinimizde
böyle bir şey yoktur. (Üç kadın hacca gider) demek dinimize aykırıdır.
Kadınlar ne kadar çok olursa olsun, Hanefi’de mahremsiz hacca gidemez.
Sual: Bir kadın, eniştesi veya kayınbiraderi ile, uzun yola çıkabilir mi ve hacca gidebilir mi?
CEVAP
Enişte
ve kayınbirader, mahrem akraba olmadığı için bunlarla yalnız kalmak
günah olduğu gibi uzun yola gitmek de caiz değildir. Hadis-i şeriflerde
buyuruldu ki:
(Allah’a ve ahirete inanan bir kadının, yanında
babası veya oğlu veya kocası veya erkek kardeşi veya bir mahremi
olmadan üç günlük ve daha fazla bir yola gitmesi helal olmaz.) [Buhari]
(Kocası veya mahremi olmayan müslüman bir kadının hacca gitmesi helal olmaz.) [Taberani]
Ancak
bir zaruret veya ihtiyaç olunca, mesela mahrem kimse bulamayıp sefere
de çıkmak lazım olunca, yanında mahrem erkekleri bulunan saliha
hanımlarla beraber gitmek caiz olur. Fasık akraba yerine, salih olan
yabancılar tercih edilir. Salih kimse, insanın düşmanı bile olsa, haram
işlemekten korktuğu için malımıza, canımıza, ırzımıza zarar vermez.
Seferde olan bir hanım ise, yanında mahrem akrabası olmasa da, beyinin
ikamet ettiği yere gelebilir.
Sual: Geçen sene bazı şirketler, kadınlar beraber olunca fizana da gidebilirler diyerek bizi hacca götürdüler. Uygun oldu mu?
CEVAP
Hayır. Peygamber efendimiz gidemez buyuruyor. Yanlış yapmışsınız, tevbe etmeniz gerekir.
Sual: Kadın Almanya’dan Türkiye’ye yalnız gidebiliyor da hacca niye gidemesin?
CEVAP
Bir
kadın, zaruretsiz 104 kilometreden uzağa gidemez. Giden varsa günah
işliyor demektir. Fakat götürecek kimsesi yoksa veya gidecek durumda
değilse, salih bir kimse ile memleketine gidebilir, fakat hacca, umreye
gidemez.
Sual: Dul bir kadının hacca gidebilmesi için bir erkekle nikahlanması dinimizde var mıdır?
CEVAP
Öyle
bir şey yok. Hacca gidebilmek için birisi ile evlenmek gerekmez. Ama
illa gideceğim derse, dul bayan, boşanma hakkı kendi elinde olmak üzere
nikah yapabilir, muvakkat nikah değil. Normal nikah yapabilir. Gelince
kocasını boşayabilir. Boşamak üzere nikah olmaz. Normal nikah yapılır,
hacdan gelince boşanır veya boşanmaz onun bileceği iş.
Sual: Dul bir kadın, amcası veya dayısı ile nikahlanıp hacca gidebilir mi?
CEVAP
Amcası,
dayısı onun ebedi mahrem akrabasıdır, babası gibidir. Beraber
gidebilirler. Amca ile dayı ile evlenilmez. Evlenen kâfir olur.
Sual: Annem, hacca gidince, kalabalıktan dolayı, haram işlememek için tavaf yapamazsa, orada beni vekil edebilir mi?
CEVAP
Vekil
edemez. Haram işleyerek de tavaf yapmaz. Bir yolunu bulmalıdır.
Bulamazsa ben hac etmeden ölürsem yerime vekil gönderin diye vasiyet
eder.
Sual: Yaşlı kadın, yaşlı ve salih erkekle umreye de gidebilir mi?
CEVAP
Sefere gider, umreye gidemez.
Sual: Hacda haram işlemeden haccedemiyen kadın, ne yapar?
CEVAP
Haram işlemeden hac yapmaya çalışır. Haram işlemeden hac yapamazsa, vasiyet etmelidir. Şöyle vasiyet yapabilir:
(Ölene kadar hacca gidemezsem, yerime vekil gönderin.) [Ukud-üd-dürriyye]
Sual: Hanımın nisabın üstünde bileziği var. Hacca gitmesi farz mıdır?
CEVAP
Parası olmak kâfi değildir. Hacca götürüp getirecek mahreminin bulunması da şarttır.
Sual:
Kadınlar ihrama girdikleri elbiseyi, ihramdan çıkıncaya kadar
çıkarmamaları mı gerekiyor, mesela otelde iken başları açık
durabilirler mi?
CEVAP
Durabilirler.
Sual: Muayyen hâli yüzünden ziyaret tavafını yapamayan kadın ne yapar?
CEVAP
Temizlendikten sonra yapar.
Sual: Hayzlı veya nifaslı kadın tavafı, sa’yi temizlenince, ömrünün sonuna kadar senenin herhangi bir ayında yapabilir mi?
CEVAP
Evet. Fakat geciktirmemelidir.
Sual: Hac yolcuğunda, kadınların erkeklerin yanında abdest almaları uygun mudur?
CEVAP
Harama
önem vermemek çok tehlikelidir. Başkasının yanında, avret yerini
açmadan su ile istinca yapamayan kimse, pislik fazla olsa bile, su ile
istincadan vaz geçer. Avret yerini açmaz. Namazı öyle kılar. Açarsa,
haram işlediği için fasık olur.
Tenha bir yer bulununca su ile
istinca yapar ve namazını iade eder. Gusledecek kimse de tenha yer
bulamazsa, teyemmüm eder. Çünkü bir emri yapmak, bir haram işlemesine
sebep olursa, haram işlememek için, o emir terk edilir, yapılmaz.
(Redd-ül Muhtar)
Sual: Dul bir kadının mahremleri yoksa hacca
mahremsiz gidebilir deniyor. Bir de hacda tavaf ederken kalabalıktan
sıkışma oluyor, kadın erkek birbirine dokunsa da, zaruret olduğu için
haram olmaz deniyor. Ayrıca hacda kadın yabancı erkeklerin yanında
kollarını açarak abdest alabilir, necaset varsa temizleyebilir, hacda
günah olmaz diyorlar. Bunlar doğru mudur?
CEVAP
Hiç birisi doğru
değildir. Çünkü haramdan kaçmak, farzı yapmaktan önce gelir. Hadis-i
şerifte, (Ufacık bir günahtan kaçınmak, bütün cin ve insanların
ibadetleri toplamından daha iyidir) buyuruldu. Haramdan kaçmanın
sevabı, farzları yapmanın sevabından daha fazladır. Haram işleyerek
farz yapılmaz. Farz ile haram bir araya gelince, yani farzı işlerken
haram işlemek mecburiyeti olunca, haram işlememek için farz tehir
edilir.
Sual: Bayan bir yazar, (Mahrem erkek akrabası olmadan
kadın niye hacca gidemez ki? Âdetli iken niçin harem-i şerife giremez
ve tavaf edemez ki? Mevlüt efendi, mazeretli kadının Kâbe’yi tavaf
edemeyeceğini söylüyor. Tanrı tavaf hakkını yalnız erkeğe verecek kadar
adaletsiz midir? Diyelim ki kadın, hac esnasında regl oldu, ertesi sene
gidince yine regl oldu, ne olacak?) diyor. (Dinin emrini bildirenlerin
hepsinin psikologa ihtiyacı var) diyor. Buna nasıl cevap vermeli?
CEVAP
Önce günlük işlerden örnek verelim:
Türkiye’de
oy kullanma yaşı 18’dir. Milletvekili seçilme yaşı 30’dur. Şimdi 17
yaşındaki bir gencin, (18 yaşındaki gençler, oy kullanıyorlar da, ben
niçin oy kullanamıyorum. Bu ne adaletsizlik) demeye hakkı var mıdır?
Yirmi yaşındaki bir gencin de, (otuz yaşındakiler milletvekili adayı
olurken, ben niye olamıyorum) demesi acaba normal midir? Bir avukatın,
(Bana niçin doktorluk yaptırmıyorlar) demesi, bir doktorun da, (Bana
niçin avukatlık yaptırmıyorlar. Böyle adalet olmaz) demesi normal
midir? Asıl böyle diyenler psikologluk değil midir? Birçok ülke,
pasaportu olmayan kimseyi, geri çeviriyor, ülkesine koymuyor.
Pasaportsuz birinin, (Herkes gidiyor, beni niye koymuyorlar? Bu ne
adaletsizlik) demesi elbette yanlıştır.
Dinin sahibi de Allahü
teâlâdır. Kuralları koyan Odur. Kur’an-ı kerimi gönderen Odur. Kur’an-ı
kerimi hadis-i şerifleriyle açıklayan Onun Peygamberidir.
En büyük Peygamberi Muhammed aleyhisselam buyuruyor ki:
(Allahü
teâlâya ve ahiret gününe inanan bir kadının, yanında babası veya oğlu
veya kocası veya erkek kardeşi veya bir mahremi olmadan üç günlük ve
daha fazla bir yola gitmesi helal olmaz.)
[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-ı Buhari hazretleri bildirmektedir.]
(Kocası veya mahremi olmayan müslüman bir kadının, hacca gitmesi helal olmaz.)
[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-ı Taberani hazretleri bildirmektedir.]
(Kadın, yanında bir mahremi [nikah düşmeyen erkek akrabası] olmadan hacca gidemez.)
[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-ı Bezzar hazretleri bildirmektedir.]
Bayan
yazar bunları bilmeyebilir. Bilmediği de meydandadır. Bilmediği
konuları ele alıp da, bilenlerin yanında gülünç duruma düşmesi akıl
kârı mıdır? Regl olan bir kadının namaz kılmaması, oruç tutmaması ve
tavaf yapmaması Mevlüt efendinin düşüncesi değildir. Kadının muayyen
özürlü iken Harem-i şerife girememesi de, şu veya bu yazarın fikri
değildir. Bunlar Allah’ın bildirdiği hükümdür. Bunları kimse
değiştiremez. Pasaportsuz yabancı bir ülkeye gidilemediği gibi, temiz,
abdestli olmayan da Harem-i şerife giremez.
Bu konuda Allah’ın sevgili Peygamberi buyuruyor ki:
(Hayzlı [regl, âdetli olan] kadın namaz kılamaz.)
[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-ı Ebu Davud hazretleri bildirmektedir.]
(Kâbe’yi
tavaf etmek, namaz kılmak gibidir. Namaz kılarken abdestli olmak
gerektiği gibi, Kâbe’yi tavaf ederken de abdestli olmak gerekir.)
[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-ı Tirmizi hazretleri bildirmektedir.]
(Cünüp ile hayzlı veya nifaslı kadına mescide, camiye, harem-i şerife girmek helal olmaz.)
[Bu hadis-i şerifi, büyük hadis âlimlerinden imam-ı Muhammed ibni Mace hazretleri bildirmektedir.]
Kadın,
tavaf ederken regl olursa, en fazla on gün bekler. Temizlenince tavaf
eder. Ertesi sene gelmesine gerek yoktur. Telbiye sırasında sesini
yükseltmemesi de yine dinimizin emridir.
Sual: (Çok ihtiyar
kadın mahremsiz sefere gidebilir) hükmünü yanlış anlayıp, salih
kimselerle hacca gittim. Hâlbuki Hanefi’ye göre, mahremsiz gitmek caiz
değilmiş. Mahremsiz hacca gitme günahından kurtulmak için, (Şafii
Mezhebine göre gittim) diye niyet etsem, günahtan kurtulur muyum?
CEVAP
Şafii
mezhebi taklit edilerek, farz olan hacca da gidilmez. Ancak, bilmeden
gidilmişse, (Şafii mezhebine göre gittim) diye niyet edilince,
mahremsiz gitme günahından kurtulmuş olunur.
Sual: Şafii mezhebinde, kadınlar, mahremsiz nafile hacca ve sefere gidemez mi?
CEVAP
Evet, gidemezler. Sadece farz olan hacca, kadınlarla birlikte gidebilirler.