Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

    HADIS ALIMLERIMIZ:Imam Nesai

    FIRTINA
    FIRTINA
    Moderatör


    Mesaj Sayısı : 3752
    Doğum tarihi : 09/08/69
    Kayıt tarihi : 08/12/09
    Tecrübe Puanı : 24
    Yaş : 54
    Ülke : Almanya

    HADIS ALIMLERIMIZ:Imam Nesai Empty HADIS ALIMLERIMIZ:Imam Nesai

    Mesaj tarafından FIRTINA C.tesi Ara. 19, 2009 2:12 am

    Kütüb-ü sitte adi verilen hadis mecmualarinin besincisinin müellifi. Ahmed b. Suayb b. Ali b. Bahr b.

    Sinân
    b. Dinar (Ebu Abdi'r-Rahman) Horasan'da Nesâ denilen sehirde dünyaya
    gelmistir (el-Cezerî, el-Lübâb fi Tehzîbil-Ensâb, III, 306).

    Dogum
    tarihinin 214 veya 215 Hicri yilinda oldugu konusunda ihtilâf vardir.
    Imam Suyûtî, Hüsnül-Muhadara isimli eserinde (I,197) dogum tarihini
    Hicri 225 olarak gösterir.

    Nesâî on bes yasinda iken, küçük
    yasinda basladigi tahsilini, hadis ögrenmeye yöneltmistir. Ilk hadis
    derslerini, muammerinden olan, Enes b. Malik (r.a) de dahil pek çok
    Hadis otoritesine talebelik yapmis olan büyük muhaddis Kuteybe b.
    Saîd'den aldi. Bu zatin yaninda kaldigi bir yil iki aylik sürenin
    feyzini ömrü boyunca tasidi.

    Nesâi'nin asri büyük
    muhaddislerin var oldugu ve Hadis ögrenmek için uzun seyahatlerin
    yapildigi bir dönemdir. Nesâî de bu seyahatlere katildi. Büyük
    muhaddislerden ilim aldi, ilim verdi. Istisarelerde bulundu. Ilmi ve
    fazileti ile tanindi. Hadisteki yetkisiyle söhret buldu. Hadis ögrenme
    ve ögretme yolunda yaptigi yolculuklar, ölümüne kadar kesintisiz devam
    etti. Parmakla gösterilir hale geldi. Yerine göre bir ögrenci, yerine
    göre Allah yolunda gazaya çikmis bir mücahid, yerine göre mücahidlerin
    ögretmenligini yapti. Hadis alimlerinden Me'mûn el-Misrî söyle anlatir:


    "Nesâî ile beraber Tarsus'a gittik. Imamlardan Abdullah b.
    Ahmed b. Hanbel, Muhammed b. Ibrahim, Ebül-Âzân ve Keylece gibi zevat
    toplandi. Kendileri adina, hadis seyhlerine karsi ilmî münazarada
    bulunacak birini seçme konusunda istisarede bulundular ve bu is için
    Ebû Abdurrahman en-Nesâî'yi seçme konusunda ittifak ettiler"
    (ez-Zehebî, Tarihul-Islâm, II, 179).

    Nesâî bir taraftan seyahat ederken, bir taraftan da buldugu muhaddisden hadis aliyor. Isteklisine de bunlari ögretiyordu.

    Nesâî'nin
    kendilerinden hadis ve ilim aldigi hocalarindan bazilari sunlardir:
    Kuteybe b. Saîd, Ishak b. Râhûye, Yûnus b. Abdül-A'lâ, Muhammed b.
    Bessâr, Mahmûd b. Gaylân, Hisâm b. Ammâr, Ebû Davûd, Süleyman b.
    el-Es'as, Osman b. Ebî Seybe, Isâ b. Hammad...

    Nesâî, ehil ise
    kendi akranindan ilim ve hadis almaktan çekinmezdi. Ebû, Davûd
    es-Sicistani, Abdullah b. Ahmed b. Hanbel, Süleyman b. Seyf el-Harrânî
    ve Süleyman Eyyüb el-Esedi, kendilerinden hadis alip rivayet ettigi
    akranidir.

    Nesâî ayrica bir çok ögrenci yetistirmistir. Basta
    Sünen isimli eserini rivayet edenler içerisinde bulunan oglu
    Abdül-Kerim olmak üzere ileri gelen talebelerinden bazilari da
    sunlardir: Ali b. Ebû Câfer et-Tahavî, Ebû Bisr ed-Dûlâbî, Ebû Avane,
    tbni Hibbân el-Büstî, Ebû Bekir b. el-Haddâd, Ebû Câfer el-Akilî, Ebû
    Ali en-Nisâburî, Ebül-Kasim et-Taberânî, Kasim b. Sâbit es-Serkastî.

    Imam
    Nesâî, Safiî mezhebine bagli olmasina ragmen mutlak müctehid
    mertebesinde idi. Hadisçiler arasinda üçüncü yüz yilin müceddidi
    sayilmistir. Ibni Kesir bu konuda söyle der: "Yazmis oldugu eserlerden
    anlasiliyor ki hifzi saglam, dogrulugu kesin, imani güçlü, ilim ve
    irfani genis birisi idi" (Ibni Kesir, el-Bidâ ye ve'n-Nihâye, XI, HADIS ALIMLERIMIZ:Imam Nesai Baskentboardacangulvg6).

    Hadis
    rivayetinde çok titizdi. Hattâ bu konuda Müslim'den daha saglam
    oldugunu söyleyenler vardir. Nakd-i Ricâl ilminde asiri titiz olan
    Zehebi bile onu Müslim, Ebû Davûd, Tirmizi gibi Hadis otoritelerinden
    önde sayar ve söyle derdi:

    "Nesâî, Buhârî ve Ebû Zür'a ayarindadir."

    Tâcüd-Din es-Sübkide su nakilde bulunur.

    "Üstadimiz
    Zehebîye, Imam Müslim'in mi, yoksa Neseâî'nin mi, daha titiz oldugunu
    sordum. "Nesâî'dir" dedi" (es-Sübki, Tabakâtüs-Safiiyye, II, 83).

    Sa'd
    b. Ali ez-Zencânî, Imam Nesâî'nin hadis kabul ve rivayetindeki
    sartlarinin Buhari ve Müslim'den daha da agir oldugunu söyler.

    Nesâî'nin eserlerinden bazilari sunlardir:

    1- es-Sünen: Meshur hadis kitabidir. Buna "el-Mücteba" da denir.

    2- el-Künâ: Ravileri künyelerine göre ve harf sirasiyla yazan bir eserdir.

    3- ed-Duafâ vel-Metrûkîn: Zayif ve terkedilmesi gereken ravileri yazan bir eserdir.

    4- et-Temyiz: Suyûtî'nin ifadesine göre ravîleri birbirinden ayiran özellikleri zikreder.

    5- el-Mu'cem: Nesâî'nin hocalarini yazar.

    6-Kitabü't-Tabakât: Nesâî'nin zamanina kadar geçen ravileri, rivayetlerini, hallerini, tabaka tabaka anlatan bir eserdir.

    7- el-Cerh ve't-Ta'dil: Hadis tenkidinin esaslarini yazar.

    8- Tefsirul-Kur'an'il- Kerim

    9- el-Cum'a

    10- Müsned-i Ali b. Ebi Talib

    11- Amelül-Yevm vel-Leyle

    Imam
    Nesâî heybetli yapili, güzel ve nurlu yüzlü, sihhatli bir sahisti.
    Cihada istiraki severdi. Savm-i Davûd'a devam ederdi. Gece ibadetinden,
    teheccüdden hiç geri kalmazdi. Humus'ta yaptigi kadiliktan herkes
    hosnut kalmisti.

    Ömrünün son zamanlarini Misir'da, Hadis ve
    ilim ögreterek geçirmisti. Hacc için oradan çikti. Sam'a ugradi. Sam
    Ümeyye Camünde münazaralara katildi. Kendisine Ümeyye hanedani ile
    ilgili sorular soruldu. Imam Dârakutni'nin ifadesine göre, orada
    rahatsizlandi. Kendisini deve sirtinda Hicâz topragina yetistirmelerini
    istedi. Istegini yerine getirdiler. 303 (915-916) yilinin Sa'ban ayinda
    Mekke'de vefat etti ve Safa ile Merve arasina gömüldü (ez-Zehebi,
    Tezkiratül-Huffâz, II, 698).

    Bazi müellifler Filistin'deki
    Remle'de vefat edip Beytü'l-Makdis'e gömüldügünü yazarlar (Ibni Kesir,
    el-Bidâye ve'n-Nihâye, XI, 124). Ancak onun Mekke'de medfun oldugu
    görüsü daha kuvvetlidir.

    Nesâî'nin "es-Sünen"i ellibir kitab'a
    ayrilmis olup her kitap çesitli bablardan meydana gelmistir. Diger
    hadis mecmualarinda bulunmayan Kitabul-Ihbâs, Kitabu'n-Nuhl,
    Kitabu'r-Rukba ve Kitabu'l-Umra gibi konulari içeren bölümler Nesâî'nin
    süneninde mevcuttur. Ayrica diger hadis mecmualarinda bulunan
    Kitabul-Fiten, Kitabul-Kiyame, Kitabul-Merakib ve Kitabü' t-Tefsîr de
    Nesâî'de mevcut degildir.

      Forum Saati Cuma Mayıs 10, 2024 4:20 am