Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

    Farz ile haram çakışınca

    Ruzgar
    Ruzgar
    Moderatör


    Mesaj Sayısı : 3096
    Doğum tarihi : 19/09/69
    Kayıt tarihi : 08/12/09
    Tecrübe Puanı : 47
    Yaş : 54
    Ülke : Almanya

    Farz ile haram çakışınca Empty Farz ile haram çakışınca

    Mesaj tarafından Ruzgar Paz Ara. 20, 2009 10:05 pm

    Sual: Hacda tavaf ederken çok kalabalık oluyor,
    kadın erkek birbirine dokunuyor. “Zaruret olduğu için haram olmaz”
    deniyor. Doğru mudur?
    CEVAP
    Farz ile haram çakışınca, yani farzı
    eda ederken haram işlemek mecburiyeti olunca, haram işlememek için
    farzı tehir etmek lazımdır. Mesela, zengin olan bir kadının hacca
    gitmesi farzdır. Hacca yalnız gitmesi ise haramdır. Mahremi bulunmadığı
    müddetçe, haram işleyerek yalnız başına hacca gidemez.
    Bunun gibi
    farz olan tavafı yapabilmek için erkeklere dokunarak, haram işleyerek
    tavaf yapamaz. Kalabalık olmadığı zamanlarda tavaf eder.

    Sual:
    Dul bir kadının mahremleri yoksa hacca mahremsiz gidebilir deniyor. Bir
    de hacda tavaf ederken kalabalıktan sıkışma oluyor, kadın erkek
    birbirine dokunsa da, zaruret olduğu için haram olmaz deniyor. Ayrıca
    hacda kadın yabancı erkeklerin yanında kollarını açarak abdest
    alabilir, necaset varsa temizleyebilir, hacda günah olmaz diyorlar.
    Bunlar doğru mudur?
    CEVAP
    Hiç birisi doğru değildir. Çünkü
    haramdan kaçmak, farzı yapmaktan önce gelir. Hadis-i şerifte, (Ufacık
    bir günahtan kaçınmak, bütün cin ve insanların ibadetleri toplamından
    daha iyidir) buyuruldu. Haramdan kaçmanın sevabı, farzları yapmanın
    sevabından daha fazladır. Haram işleyerek farz yapılmaz. Farz ile haram
    bir araya gelince, yani farzı işlerken haram işlemek mecburiyeti
    olunca, haram işlememek için farz tehir edilir.

    Üstünde çok
    necaset bulunan kimse, avret yerini açmadan veya başka bir sebeple
    temizlemesi mümkün değilse, başka elbisesi de yoksa, o haliyle kılar,
    çıplak kılmaz. Sonra temiz elbise bulsa, artık o namazı iade etmez.
    Hatta temizleme imkanı olsa; ama yanında yabancılar varsa, temizlemeden
    namazını kılar. Çünkü başkalarının yanında avret yerini açmak yasak,
    necaseti temizlemek ise emirdir. Emir ile yasak bir araya gelince,
    yasağa uyulur. Yani avret yeri açılmaz. Bir emri yapmak, bir haramı
    işlemeye sebep olursa, haram işlememek için, o emir terk edilir,
    yapılmaz. Haramdan kaçmak, farzı yapmaktan önce geldiği gibi, mekruhtan
    kaçmak, sünneti yapmaktan önce gelir. Mekruh işleyerek sünnet yapılmaz.
    Birkaç örnek verelim:

    1- Cemaatle namaz kılınırken, sünnete
    başlamak mekruhtur. Sabah sünnetini kılmamış olan, sünneti kılarsa,
    cemaate yetişemeyeceğini anlarsa, sünneti kılmaz, hemen imama uyar.
    Cemaate son oturuşta olsun yetişeceğini anlarsa, sünneti caminin
    dışında, sofada [holde] çabuk kılar. Hol yoksa, içerde direk arkasında
    kılar. Böyle yer yoksa sünneti kılmaz. Çünkü, cemaat ile kılınırken,
    nafile kılmak mekruhtur. Mekruh işlememek için sünnet terk edilir.

    2-
    Cemaatle namaz kılmak sünnettir. Takkesiz namaz kılmak mekruhtur.
    Takkesi olmayan cemaate uymaz, takkeyi bulup yalnız kılması, takkesiz
    cemaatle kılmasından evladır.

    3- Aşure günü oruç tutmak sünnettir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
    (Aşure günü oruç tutanın, bir yıllık günahları affolur.) [Taberani]
    Ancak
    Yahudilere benzememek için, yalnız aşure günü oruç tutmak mekruh olur.
    9. ile 10. veya 10. ile 11 günü tutulursa mekruh olmaz.

    4-
    Nevruz günü ve cumartesi günü tek gün oruç tutmak mekruhtur. Savm-ı
    Davud orucu tutan, yani bir gün yiyip bir gün tutan kimse, orucu
    Nevruza ve cumartesine de gelse o gün oruç tutması mekruh olmaz. Arefe
    günü oruç tutmak müstehaptır. O gün Nevruza veya cumartesine isabet
    etse de, bugün Arefe diye oruç tutan kimse, mekruh işlemiş olmaz.
    Nevruz diye, cumartesi diye tutarsa mekruh olur, Arefe diye tutarsa
    mekruh olmaz. Demek ki burada niyet önemlidir. Bunun gibi kadına
    benzemek için saç uzatmak, Budist’e benzemek için saç kazıtmak,
    Kastro’ya benzemek için sakal bırakmak da mekruh olur.

    5- Bir
    işe sünnet ve mekruh denmişse, o işi yapmamak gerekir. Mesela
    teşehhüdde parmak kaldırmak sünnet, mekruh, hatta haram bile denmiştir.
    O halde, teşehhüdde parmak kaldırılmamalı.

    Sual: Kadınlara dokunmak haram olduğu için, haram işleyerek farz yapılmayacağına göre, hac farzını terk etmek mi gerekir?
    CEVAP
    Haram
    işleyerek farz yapılmaz demek, farzı haram işlemeden yapmalı demektir.
    Yoksa, farzı terk etmeli demek değildir. Eğer, haram işlemeden yapma
    imkanı bulamazsa, (Ben hacca gitmeden ölürsem, yerime vekil gönderin)
    diye vasiyet eder.

      Forum Saati Salı Mayıs 07, 2024 6:55 pm