Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

    HADIS ALIMLERIMIZ:Ebu Davud Süleyman

    FIRTINA
    FIRTINA
    Moderatör


    Mesaj Sayısı : 3752
    Doğum tarihi : 09/08/69
    Kayıt tarihi : 08/12/09
    Tecrübe Puanı : 24
    Yaş : 54
    Ülke : Almanya

    HADIS ALIMLERIMIZ:Ebu Davud Süleyman Empty HADIS ALIMLERIMIZ:Ebu Davud Süleyman

    Mesaj tarafından FIRTINA C.tesi Ara. 19, 2009 2:10 am

    Kütüb-i Sitte adi verilen büyük hadis mecmuâlarinin Buhâri ve Müslim'den sonra gelen Sünen'in müellifi olan büyük muhaddis.

    "Imam",
    "Seyhu's-Sünne", "Mukaddemu'l-Huffâz" ve "Muhaddisu'l-Basra" gibi
    ünvanlara sahip olan Ebû Dâvûd, 817'de Sicistan'da dogdu. Tam adi, Ebû
    Dâvûd Süleyman b. El-Es'as b. Ishak b. Besir b. Seddad b. Amr b. Imrân
    el-Ezdi es-Sicistâni'dir. Büyük dedelerinden Imrân, Siffin'de Hz.
    Ali'nin yaninda sehid düsmüstür. Oglu Ebû Bekr Abdullah da meshur bir
    muhaddistir.

    Ebû Dâvûd, hadis ilimlerinin altin çaginda, III.
    asirda yasadi. Ilim tahsilinde Irak, Sam, Misir, Cezretü'l-Arap
    okullari, Horasan, Rey, Herat, Kûfe, Bagdad, Tarsus, Basra gibi yerleri
    dolasmistir. Hocalari arasinda Ahmed b. Hanbel (241/855), Kuteybe b.
    Saîd (240/854), Yahyâ b. Maîn (233/847), Halef b. Hisâm (227/841) gibi
    büyük ilim sahibi kimseler görülmektedir. O günün ilim çevrelerinin en
    mûteber kisileri Ebû Dâvûd'un bu saydigimiz hocalari idi. Ebû Dâvûd
    hadis ilminde taklide karsi olmus, tahkike yönelmistir. Islâm
    dünyasinda yüzyillarca okutulan "Kitâbü's-Sünen" onun
    arastirmaciligina, münekkidligine en güzel örnektir. Kitâbü's-Sünen,
    hadis ilimlerinde en çok sözü edilen Kütüb-i Sitte'nin üçüncüsüdür.
    Tirmizî ve Nesâî onun talebeleri arasinda yer alir. Ebû Dâvûd'u, Sâfii
    veya Hanbeli mezhebine tâbi gösterilmesine ragmen, müstakil bir
    muhaddis olarak görmek daha dogru olur (Mübârekruri, Mukaddimetu
    Tuhfetu'l-Ahvezî, I, 352), Sünen'ini gerçekte Ahmed b. Hanbel okumus ve
    onaylamistir; ama bu onun Hanbeli oldugunu göstermez. Ebû Dâvud dâima
    hadisle ugrasmis, mezhebî bir mensubiyeti îmâ eden beyânina
    rastlanmamistir. Sünen'i, besyüzbin hadis arasindan seçtigi
    dörtbinsekizyüz hadisi ihtiva eder. Eserini takdim ederken, "müslümanin
    din; hayati için dört hadisin yeterli oldugunu" söyleyebilmistir. O
    dört hadis sunlardir:

    1. "Ameller, niyetlere göredir. "

    2. "Mâlâyâniyi (bos, gereksiz seyler) terketmesi kisinin olgun mü'min oldugunu gösterir".

    3. "Kendisi için istedigini mü'min kardesi için de istemedikçe kisi kâmil mü'min olamaz."

    4. "Helâl belli, haram bellidir. Aralarinda süpheli bazi isler de vardir..."

    Gerçekten
    tam bir Islâmî hayat için temel ilke olabilecek ve bir toplumu ayakta
    tutabilecek özelliklere sahip olan bu hadis ölçüsü daha sonralari
    "Islâm ahkâminin üzerinde dönüp durdugu" baslica esaslari teskil
    etmistir (Zehebî, Siyeru A'lâmi'n-Nübelâ, XIII, 210).

    Ebû
    Dâvûd 275/888 tarihinde, arkasinda on dokuz eser birakarak Basra'da
    yetmisüç yasinda vefât etmistir. Eserlerinden dördü basilmistir (Sünen,
    1, I-3; es-Semseddin Sâmî, Kâmûsü'l-A'lâm. I. 714).

    Eserleri:

    1.
    Kitâbü's-Sünen: III. asirda muhaddisler, Sünenleri yazarak, sadece
    ahkâm hadislerini ortaya çikardilar. Sünen, fikih bâblarina göre
    düzenlenmis ahkâm hadislerini toplamaktadir. Ebû Dâvûd'a kadar, Câmi'
    ve Müsned diye isimlendirilen hadis kitaplari, hadisleri; ahbâr,
    kissalar, mevâiz, âdâb, ahkâm konularinda topluca veriyorlardi. Sünenin
    ilk kez ahkâm hadislerini toplamasi ve kirk yil Ebû Dâvûd'un onu
    okutmasi, nüshalarinin arasinda görülen farklarin bu fikhî özelligi
    dolayisiyla zaman içinde çikarma-eklemelerin yapildigini
    göstermektedir. Ebû Dâvûd eseri için mukaddime yazmamasina ragmen,
    Mekkelilere yazdigi "Risâletün ilâ ehli Mekke" adli mektubunda
    eserinden söyle söz etmektedir: "Eserin tamaminin bildigim en sahih
    hadislerden mütesekkil olduguna emin olabilirsiniz. Kitabin hacmi
    büyümesin diye bir konudaki birçok sahih hadisten bir veya iki hadis
    verdim. Kitapta bir hadisi iki veya üç degisik senedle tekrar etmissem,
    sebebi, farkli ve fazla bilgi ihtivâ etmesindendir. Çogu kez uzun
    hadisleri kisalttim. Bir mevzûda mürsel hadisin ziddina bir müsned
    hadisin mevcud olmadigi veya müsned hadis olmadigi yerde, her ne kadar
    kuvvet bakimindan müsned hadis gibi olmasa da mürsel hadisle ihticâc
    olunur. Kitabimda, hadisi terkedilmis râviden alinma herhangi bir
    rivâyet yoktur. Ayni konuda kendisinden baska ona benzer herhangi bir
    hadis bulamadigimdan dolayi münker bir hadise yer vermissem onun münker
    oldugunu mutlaka açikladim. Kili kirk yararcasina hadis toplayan benden
    baska biri yoktur herhalde. Bu öyle bir kitaptir ki, Nebi (s.a.s.)'den
    sahih isnadla vârid olan her sünnet onda mevcuttur. Kur'ân-i Kerîm'in
    disinda insanlarin ögrenimine bundan daha çok ihtiyaç duyacaklari bir
    baska kitap bilemiyorum. Fikhi meseleler, Süfyân es-Sevrî, Mâlik ve
    Safii'nin meseleleridir. Topladigim hadisler de bu meselelerin nassini
    teskil etmektedir. Sünen'e aldigim hadislerin büyük çogunlugu meshur
    hadislerdir. Meshur, muttasil ve sahîh olan hadîsi reddetmek kimsenin
    haddi ve hakki degildir. Sünen'e sadece ahkâm hadislerini aldim. Eserde
    mevcut dört bin sekiz yüz, hadisin tamami ahkâma âittir"
    (Adva'us-Seria, V. 1394). Concordance'd a Sünen, kirk kitap ve bin
    sekiz yüz seksen dokuz babtan meydana gelmektedir. Bu bölümler
    söyledir: et-Tahâre, es-Salât, Salâtu'l Istiska, Salâtü's-Sefer,
    Salâtu't-Tatavvu, Sehru Ramazan, Sucûdu'l Kur'ân, Vitr, ez-Zekât,
    el-Lukata, el-Menâsik, en-Nikâh, et-Talâk, es-Savm, el-Cihad, el-Edâhî,
    es-Sayd, el-Vasâya, el-Ferâiz, el-Harac ve'l Imâre ve'l Fev. el-Cenâiz,
    el-Eymân ve'n-Nuzûr, el-Büyû', el-Buyû' ve'l-Icâre, el-Akdiye, el-Ilm,
    el-Esribe, el-Et'ime, et-Tibb, el-Itâk, el-Hurûf ve'l-Kirâe, el-Hammâm,
    el-Libâs, et-Tereccül, el-Hâtem, el-Fiten, el-Mehdî, el-Melâhim,
    el-Hudûd, ed-Diyât, es-Sünne, el-Edeb.

    Sünen'de sülâsi rivâyet
    yeralmaz. Onalti tane kutsî hadis bulunmaktadir. Hadisleri alti
    gruptur: Sahih lizâtihi, sahihe benzer, sahihe yakin, siddetli vehn
    olan hadisler, 'hakkinda birsey söylemediklerim sahihtir' dedikleri,
    hasen li gayrihi olabilecek hadisler (Kâtip Çelebi, Kesfü'z-Zunûn, II,
    1005). Buhâri ve Müslim'in birlikte tahric ettigi hadisler kitabin
    yarisini teskil eder. Ebû Dâvûd kitabina sahih, hasen, leyyin ve amel
    edilebilir hadisleri almistir. Ona göre asiri derecede zayif olmayan
    hadis rey ve kiyastan evlâdir.

    Sünen'de yeralan bazi sahih
    hadisler Sahihayn'da bulunmaz. Süpheli hadisleri ise, illetlerini
    açiklayarak almistir. Sünen, hadis kitaplarinin ikinci tabakasina
    dahildir (ed-Dihlevî, Hüccetullahi'l-Bâliga, I, 283). Talebelerinden
    yedisi tarafindan rivâyet edilmistir ki, en sahih ve yaygin rivâyet
    el-Lu'luî'nin eseridir (J.Robson, Sünen-i Ebû Dâvud Nüshalarinin
    Rivâyeti, Trc: Talat Koçyigit, A ÜIFD, 1956, V, 1-4, 175)

    Sünen-i
    Ebû Dâvûd Kahire (1280), Delhi (1283), Luknov (1840-1888). Haydarabad
    (1321) Misir (1935-1950), gibi merkezlerde bir kaç kez basilmistir.
    Türkçe'de Ebû Dâvûd'un Sünen'i 1983'de yayinlanmistir. 1987 yilinda
    eserin, tercüme ve serhi yayinlanmaya baslanmistir. Sünen'in ilk
    serhini "Meâlim Es-Sünen" adiyla Ebû Süleyman Hattâbî (388/998)
    yapmistir.

    Ebû Dâvûd'un diger eserleri sunlardir:

    2.
    Risâletuhu fi Vasfi Kitâbü's-Sünen: Eseri Kitâbu's-Sünen ile ilgili
    olarak yazdigi ve yukarida sözkonusu ettigimiz mektuptur.

    3. el-Merâsil: Mürsel hadislerle ilgili eseri.

    4.
    Mesâiiu'l-Imam Ahmed: Fikih konularina göre tasnif edilen ve Ahmed b.
    Hanbel'e sorulan soru ve cevaplari kapsar. Diger önemli eserleri de
    sunlardir: el-Mesâil, en-Nâsih ve'l-Mensuh, Kitâbu'z-Zühd,
    Kitâbu'l-Kader, Kitâbu'l-Ba's ve'n-Nüsûr, Delâilu'n-Nübüvve,
    et-Teferrüd fi's-Sünen, Fedâilu'l-Ensâr, Müsned-u Mâlik, ed-Dua,
    Ibtidâu 'l- Vahy, Ahbâru'l-Havâric.

      Forum Saati Perş. Mart 28, 2024 6:24 pm